Marie-Aude Murail – Oh,
boy!
(Könyvkuckó)
Bár
szinte teljesen reménytelen a dolog, mert ennyire még sosem voltam elmaradva a
bejegyzésekkel, teszek rá egy kísérletet, hogy a hónap végégig még befejezzem
az idei Párbajt. Sajnos a legtöbb könyvet már viszonylag régen olvastam (ezt
még márciusban), így nem lesz könnyű dolgom.

Ami
leginkább megragadott ebből a regényből, az az érdekes tonális disszonancia,
amit végig sikerült fenntartania. A könyv többnyire a szokásos middle grade
regények vicces, könnyed, humoros hangulatával operált. Azonban már az első
oldalak elején le lehetett szűrni, hogy nem lesz itt minden móka és kacagás: ha
nem lenne elég, hogy frissen elárvult gyerekek a főszereplők, ráadásul
tökéletesen tisztában vannak vele, hogy egyetlen szülőjük öngyilkos lett, mert
depressziós volt, és nem tudott róluk gondoskodni. Ha ez nem facsarja ki az
olvasót érzelmileg az első oldalakon (!), akkor a következő 120 bőven tartalmaz
hasonló fordulatokat. Ettől a könyv alapvetően még mindig CUKI, de bőven vannak
benne jóval felnőttesebb és elgondolkodtatóbb pillanatok, mint azt esetleg
előzetesen gondoltam, volna.
A
regény egyik bája, hogy a főszereplők szinte azonnal belopták magukat a
szívembe. Nagyrészt a két idősebbik gyereket, Siméont és Morgane-t követjük,
akik kicsit introvertáltak és intellektuálisan koraérettek. Ez a második
francia YA regényem összesen, és mindkettőben ez volt a főszereplő problémája,
szóval az lett az érzésem, hogy arrafelé minden bokorban nő egy ilyen gyerek.
XD A legkisebb gyerek pont az ellenpontjukként működik, a kis Venise ugyanis
szép, ellenben buta. :D Bart, a féltestvérük hasonlóképpen van ezzel, csak még
meleg is (olyan sztereotipikus, óbégatós, infantilis módon). Az egyik érdekes
téma, amit feszeget a könyv az az emberek felszínessége, hiszen Venise-t, aki kicsi
és babaszerűen szép, mindenki örökbe akarná a fogadni, a kevésbé attraktív
tesóit meg senki, holott belső értékek tekintetében ők is bőven el vannak látva.
Amikor meg az egyikük még leukémiás is lesz, akkor már főleg nem kell a
kutyának se, még a szociális munkás is csak zárójelben beszél róla, mintha
biztosra lehetne venni, hogy meghal, és ezért vele kapcsolatban nem is kell már
megoldást találni.
Bart
mutatja a legnagyobb karakterfejlődést a történetben, és ezért talán ő is válik
a leginkább szerethetővé. Persze, nem vetkőzik ki excentrikus valójából, de
sokkal felelősségteljesebbé válik, és így egy idő után már sokkal kevésbé
idegesítő. Szép azért azt látni, hogy ő, aki eleinte kb. a kórház szó
említésére pánikrohamot kapott, végigcsinálja a durva kemoterápiát a beteg
gyerekkel, és tényleg megtanul róla a maga módján gondoskodni. Ez valahol a
történet legnagyobb tragédiája, hogy miközben nyilvánvaló: Bart nem tud egyedül
gondoskodni mindhárom gyerekről, közben egyre jobban megszeretjük, és egyre
inkább azt kívánjuk, bárcsak ne így lenne. Mert hát nincs jó megoldás, hiszen
Bart látszólag tényleg szereti a gyerekeket, ellenben anyagi biztonságot nem
tudna nyújtani, a testvére, Josiane meg anyagilag áll jó helyzetben, de elég önző
okokból akarja a kis Venise-t és leginkább csak őt.
Végül
nyilván kompromisszumos megoldás születik: a gyerekek egy család is maradnak
meg nem is, és Bart végre leakaszt magának egy normális pasit. Kvázi-családi
idill és kellemes érzések maradnak a végére, és nagyjából az egész regény
ilyesmiket hagy maga után, ezért tartok tőle, hogy nem fog túl maradandó
élménnyé válni.
Készült
belőle egy kis költségvetésű francia TV-film is, ami egyrészt beszerezhetetlen,
másrészt sok jót nem hallottam róla, valószínűleg inkább passzolom.
10/9 pont
Azt hiszem, hogy egy az egyben ugyanezt éreztem a könyv kapcsán, mint amit megfogalmaztál. Még a meleg-sztereotípia rokon kapcsán is! :D Hajrá a párbajhoz! Én is a végére igyekszem belehúzni... X)
VálaszTörlésKöszönöm! :D Az olvasás már megvan, csak gyorsan kéne írnom. Hajrá nekünk!
Törlés