Idézet


2018. március 17., szombat

Évösszefoglaló II. - Évlezáró könyves kérdőív 2017.


Találtam egy ilyen kérdőívet az interneten, és mivel sok dolog benne volt, amit eddig is számon tartottam, de voltak benne újdonságok is, ezért lefordítottam magyarra, és kitöltöttem nektek.




Nyugodtan használjátok ezt a verziót  a jövőben, ha megtetszik, csak szóljatok, mert kíváncsi vagyok a válaszaitokra. :)


Általános könyves statisztikák:

Elolvasott könyvek száma: 35

Ebből újraolvasás: 2

Leggyakrabban olvasott műfaj: YA contemporary (talán, de azért még mindig elég változatosan olvasok)


A Legjobbak

1. Legjobb 2017-ben olvasott könyv

Ezt már párszor leírtam, de készséggel közlöm még egyszer, hogy a Harry August csodálatos élete Claire North-tól. :) Mindenki menjen és olvassa el!

2. Egy könyv, ami miatt izgatott voltál, de végül nem szeretted meg annyira, mint gondoltad

A Battle Royal nekem nagy csalódás lett sajnos, a sok pozitív kritika alapján az elmúlt években nagyobb mítoszt építettem a könyv köré, mint amihez végül fel tudott nőni.

 3. A legnagyobb meglepetést okozó könyv (akár pozitív, akár negatív értelemben)

Nagyon logikátlan barátság. Cidriztem az alapkoncepciótól rendesen, mert egy kevésbé kompetens író kezében ez a történet borzasztó is lehetett volna, de végül kifejezetten pozitív élmény lett.

 4. A könyv, amire a legtöbb embert beszélted rá 2017-ben

A Csodaidők első kötetéről áradoztam annyit, hogy apukám és egy barátnőm is elolvasta, sőt, annyira rákaptak, hogy jobban haladnak a sorozattal, mint én (apum konkrétan az egészet kiolvasta 2017-ben).

 5. Legjobb sorozatkezdő kötet, legjobb folytatás, legjobb sorozatbefejezés

A legjobb sorozatkezdő kötet a Six of Crows volt, amit annyira imádtam, hogy azóta már elolvastam a folytatását is, és vérzik a szívem, hogy ezzel búcsút is kellett mondanom a duológiának.

A legjobb folytatás számomra Az utolsó főnix volt. Elképesztő, hogy ez az amúgy is magas színvonalon kezdő sorozat minden egyes regénnyel tovább tudta növelni a szintet. Ebben a részben végre az előző két kötet főszereplői találkoztak, és pont annyira epic volt, amennyire számítottam rá előre.

Ha jól látom, egy befejező kötetet se sikerült olvasni 2017-ben, így ebben a kategóriában nyilván nem választok.

 6. Kedvenc 2017-ben felfedezett szerző

Persze hivatalból itt mindig Claire North-ot mondanám, mivel ő írta a tavalyi kedvenc könyvemet, de ha konkrétan szerzőiség szempontjából kell csak megítélnem a dolgokat, akkor Tóth Krisztinát említeném, akitől sokáig féltem olvasni, de végül az első kezembe került kötete azonnal szerelem lett.

7. A legjobb könyv egy olyan műfajban, ami kívül esik a komfortzónádon

Tóth Krisztina: Pixel. Egyrészt kortárs magyar szépirodalom, másrészt novelláskötet műfajban is ritkán mozgok, ennek a kötetnek meg úgy indultam neki egy hétvégén, hogy gyorsan elolvasok egy novellát, mielőtt elkezdem a napot, aztán mire észbe kaptam, már el is olvastam az egészet. Pedig annyira nem volt rövid, de teljesen beszippantott.

 8. A legizgalmasabb/feszültebb/leginkább letehetetlen könyv

Illuminae. A különleges formátumán túl tekintve, ez a könyv cselekményileg olyan, mintha négy másik sci-fit gyúrtak volna egy regénybe, és a fene egye meg, mind működik. Csak úgy faltam az oldalakat végig, még úgy is, hogy azért nem voltak teljesen kitalálhatatlanok a fordulatok.

 9. Egy 2017-ben olvasott könyv, amit valószínűleg újra fogsz olvasni idén

Nagy bánatom, hogy elkezdtem már tavaly év elején a History Is All You Left Me című regényt, és a háromnegyedéig el is jutottam, de olyan darabosan olvastam, hogy az határozottan az élmény rovására ment. Idén újra akarom kezdeni, és egy szuszra kiolvasni. Illetve határozottan látok a jövőmben egy Illuminae újraolvasást, amikor már a folytatások is a kezemben lesznek, de az még szerintem 2018-ban nem fog megvalósulni, és az is előfordulhat, hogy inkább a hangoskönyvet hallgatom meg, mert azt mondják, az is egyedülálló élmény.

10. A kedvenc könyvborítód 2017-ből

1. 



2. 



3.  




11. A legemlékezetesebb karakter 2017-ből

Uhh… ez egy borzasztó nehéz kérdés. Két olyan sorozatkezdő kötethez is szerencsém volt az évben, ami hemzsegett a jobbnál jobb karakterektől (Six of Crows, The Long Way to a Small, Angry Planet), és persze egy-egy ember kiemelkedett más regényekben is. Ha azonban azt kéne kiválasztanom, akit a legkülönlegesebbnek gondolok, akkor AIDAN-re esik a választás, az Illuminae katonai űrhajójának AI-jára. Először azt hittem, hogy csak a szokásos őrült, gonosz robotos sztori bontakozik ki előttem, de aztán a szerzők bedobtak egy pár csavart, ami miatt elkezdtem szimpátiát érezni AIDAN iránt. Mégis, végig sikerült úgy megírni a karakterét, hogy érezhető legyen, mennyire nem egy ember logikájával gondolkodik, ami szerintem a lehető legjobb döntés volt ebben a helyzetben.

 12. A legszebben megírt könyv 2017-ben

Ide is több könyv is eszembe jutott, de ami mellett végül megállapotam, az Az utolsó főnix lett. Nagyon szeretem Silvana de Mari stílusát, és ha visszagondolok a könyvre, akkor egyből elárasztanak a képek a regény ikonikus helyszíneiről, rengeteg szín és érzelem kíséretében.

13. A leginkább elgondolkodtató könyv

A Harry August csodálatos élete azért vált főképp az évem legkedvesebb olvasmányélményévé, mert épp a diplomaosztóm környékén olvastam, és nagyon erősen személyesen érintett a könyv állásfoglalása a személyes felelősség és az értelmiségiek felsőbbrendűsége kapcsán.

 14. Egy könyv, amiről nem tudod elhinni, hogy 2017-ig vártál vele

Évtizedes tartozásomat törlesztettem azzal, hogy elolvastam végre a Ne bántsátok a feketerigót!-ot, és jaj, annyira jóóó volt.

 15. Kedvenc idézeted egy 2017-ben elolvasott könyvből

Itt is vacilláltam több opció között, de aztán eszembe jutott ez:

“They are beyond me.
These humans.
With their brief lives and their tiny dreams and their hopes that seem as fragile as glass.
Until you see them by starlight, that is.”

Az Illuminaeben volt, és AIDAN mondta/gondolta, mint a könyv legemlékezetesebb mondatainak nagy részét.

16. A legrövidebb és leghosszabb könyv, amit olvastál

A legrövidebb dolog, amit olvastam, Böszörményi Gyula kisregénye, a Beretva és tőr volt, ez se volt mondjuk olyan borzasztóan rövid, 86 oldal.

A leghosszabb könyvem az évben a Battle Royal volt, a maga 738 oldalával. Az más kérdés, hogy szerintem mondjuk feleennyi elég lett volna ebből a történetből. XD

 17. A könyv ami a leginkább megdöbbentett (volt benne egy meglepő fordulat, szereplőhalál vagy más, amitől leesett az állad)

Az Illuminaeben volt egy fordulat, ami teljesen meg tudott lepni, szó szerint leesett az állam, még úgy is, hogy az erre a nagy csavarra épülő másik csavart már ki tudtam találni.

18. A kedvenc párosod

Itt is sok páros volt, akiket kedveltem, de akikért leginkább evett a fene shipelésileg, azok Ari és Dante voltak az Aristotle és Dante a világmindenség titkainak nyomában című regényből. De nagyon szerettem például Kadie-t és Ezrát az Illuminaeből, nekik a kapcsolatuk egy olyan szakaszát ábrázolja a regény, ami egészen ritka YA-berkekben, vagy Geraltot és Yennefert A végzet kardjából is.

19. Kedvenc nem-romantikus kapcsolatod az évből

Az A Long Way To a Small, Angry Planet szereplőgárdájában majdnem bármelyik két szereplő kapcsolatát szerettem, többnyire borzasztó cuki barátságok voltak, de akadt ellentét, rivalizálás is. Összességében viszont az űrhajó legénysége olyan volt, mint egy nagy család.

20. A kedvenc 2017-ben olvasott könyved egy olyan szerzőtől, akitől már olvastál korábban

Meg Rosofftól a Picture Me Gone úgy érzem, nagy visszatérés volt a korábbi formájához, az előző regényét, amit olvastam tőle pár éve nem szerettem annyira, ott kicsit zavaros volt a történetvezetés meg a tanulság, ez a könyve viszont megint nagyon betalált.

21. A legjobb 2017-ben olvasott könyv, amit valaki ajánlására vagy a csoportnyomás miatt olvastál el

Renée Ahdieh Flame in the Mist című könyvét egy kihívásra olvastam el, úgy, hogy előtte nagyjából semmit nem tudtam róla, és imádtam.

22. A legújabb könyves álompasid egy 2017-ben olvasott könyvből

Talán kicsit öreg vagyok már a könyves álompasikhoz, de azért nem állítanám, hogy a Flame In the Misttől nem idéződött fel bennem a titokzatos ázsiai pasik iránt érzett szenvedélyem.

23. A legjobb 2017-ben megjelent könyv, amit olvastál

Flame In the Mist. Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez volt az egyetlen 2017-es megjelenés, amit be is fejeztem 2017-ben.

24. A legjobb világfelépítés/helyszín

A Six of Crows révén végre megismerkedtem Leigh Bardugo Grisaverzumával, és bár első pillanatban kicsit mély víznek éreztem, később nagyon megszerettem ezt a világot, alig várom, hogy olvashassam a további itt játszódó történeteket.

25. A legszórakoztatóbb könyv / a könyv, ami miatt a legtöbbet mosolyogtál

Nem titkoltam nem erős oldalam a vicces/szórakoztató könyvek, ezért ritkán jegyzem meg ezeket, de 2017-ben még ide is jutott jelentkező. Sokszor hangosan nevettem mind az Illuminae, mind a Six of Crows felvágott nyelvű karaktereinek hála, összességében pedig ami miatt a legtöbbet mosolyogtam, az A Long Way To a Small, Angry Planet volt, ami inkább szívmelengető módon késztetett mosolygásra, de azért poénok is voltak benne bőven.

26. Egy könyv, ami miatt sírtál/majdnem sírtál 2017-ben

Számomra is meglepő módon A végzet kardja majdnem megríkatott. Kétszer is.

27. Az éved rejtett kincse

Tavasszal egy reptéri könyvesboltban fedeztem fel az A Long Way To a Small, Angry Planet egy példányát, aminek a létezéséről addig nem is hallottam, és amikor év végén elolvastam, meg kellett állapítanom, hogy sejtelmem sincs, miért nem ismertebb ez a regény, mert remek.

28. Egy könyv, ami összetörte a szíved

Az utolsó főnix. Aki olvasta, annak nem kell magyaráznom. Silvana de Mari szó szerint kitépte a szívem és páros lábbal ugrált rajta vagy 20 oldalon keresztül.

29. A legegyedibb regény, amit 2017-ben olvastál

Illuminae. A regény egyik legismertebb tulajdonsága az egyedi formátuma (egy jegyzőkönyv formáját ölti a történet, amiben számos alakot öltenek a jegyzetek a chatbeszélgetésektől a hivatalos dokumentumokon át egészen a furcsa képversekig), amitől tartottam is egy kicsit, de nekem végül nagyon bejött.

30. A könyv, ami miatt a legdühösebb voltál

Rosemary gyermeke. Először azt hittem, hogy középszerű élmény volt nekem a könyv, de aztán észrevettem, hogy nem bírom kiverni a fejemből a Rosemaryt ért igazságtalanságokat, és még hetek után is majdnem minden szereplőt a történetben meg tudtam volna fojtani.

Előretekintés

1. Egy könyv, amire nem jutott időd 2017-ben, hogy elolvasd, de első dolgod lesz 2018-ban.

Néhány könyvet már sikerült elolvasnom az elmúlt két hónapban, amiket ide hozhattam volna (Crooked Kingdom, They Both Die At The End), így azt választom, ami most momentán a legjobban izgat: tavaly év végén megvettem a reptéri könyvesboltban John Green legújabb regényét, ami a Turtles All The Way Down címet viseli, és alig várom, hogy elolvassam. Illetve Marissa Meyer szintén tavaly év végén megjelent új szuperhősös regénye, a Renegades izgatja még nagyon a fantáziámat.

2. A könyv, amit a legjobban vársz (nem friss megjelenés)

Néhány hete voltam a Petőfi Irodalmi Múzeum Szabó Magda kiállításán, és az élmény hatására felerősödött az a korábban is jelen lévő gondolatom, hogy nagyon kéne Szabó Magdát olvasnom megint. A polcon itt virít a Régimódi történet című regénye, amire emiatt most nagyon kíváncsi vagyok.

3.  A legjobban várt 2018-as megjelenésed

Adam Silvera, aki az egyik kedvenc írómmá nőtte ki magát, és Becky Albertali, aki szintén nagyon elismert, közös regényen dolgoznak, emiatt elég izgatott vagyok.

 4. A legjobban várt folytatás/befejező kötet 2018-ban

A Flame In the Mist folytatása hamarosan megjelenik, ráadásul, ha jól tudom, szintén duológia lesz, mint az írónő korábbi két könyve, szóval remélhetőleg ezt a sorozatomat be is fejezem még idén.

5. Egy dolog, amit szeretnél elérni az olvasás/blogaktivitásoddal kapcsolatban 2018-ban

Olvasni is, blogolni többet és jobban szeretnék. :D Utóbbival kapcsolatban a tavalyi év nagyon mélypont volt, remélem, idén már tényleg sikerül értékelhető szinte hoznom az aktivitást. Ennek érdekében új formátumokat is tervezek kipróbálni (mint ez is).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése