Idézet


2011. szeptember 7., szerda

Joanne Harris: Ötnegyed narancs


(Könyvkuckó)

Utolsó listás könyv ajánlója az utolsó pillanatban.

Framboise Dartigen megözvegyülése után úgy dönt, visszatér kora gyermekkora színhelyére, a Loire menti Les Lauves faluba. Itt felelevenítve azokat a recepteket, amiket még az anyjától tanult, éttermet nyit, de kapzsi rokonai nem hagyják, hogy élvezze a sikert. Mesterkedésük pedig azzal fenyeget, hogy fény derül Framboise féltve őrzött titkára…

Ugyanis a nő nem önszántából hagyta el a II. Világháború alatt a falut. Köze volt hozzá egy narancsnak, egy Öreganyó nevű csukának, egy német katonának, egy kocsmai verekedésnek, és persze az akkor még csak kilenc éves Framboise-nak. Ők együtt alapjaikban rengették meg a kislány özvegy édesanyjának, két testvérének, sőt, egy egész falucskának az életét. Hogy hogyan? Nos, ez nem maradhat örökké Framboise titka.

Mint már lehet sejteni, a cselekmény két szálon fut: az egyik Framboise jelenét meséli el, a másik azt a bizonyos gyerekkori történetet. Kezdetben ez eléggé zavaros volt, de a végére szépen kitisztult minden. Bár a múltat jobban szerettem, a jelen, az újrakezdés története is egészen sok megható, élvezetes jelentet tartogatott, és több szereplő jelleme igazán csak itt bontakozott ki.

A szereplők nagy részével nem vagyok megelégedve, olyan értelemben, hogy nem szerettem őket. Framboise anyja összeférhetetlen jellem (bár van oka rá), és sajnos az írónő direkt arra ment rá, hogy mennyire hasonlítanak a lányával, így a főszereplőt se tudtam megkedvelni. Rettentően idegesített például, ahogy a gyerekeikkel bántak (miért nem lehetett őket normálisan szeretni, MIÉRT?). Framboise jelleme kiskorában még csakcsak elment (bár túl éretten viselkedett a korához képest), de felnőttkorában határozottan kellemetlen volt ő is. A testvérei pedig egyszerűen gyenge jellemek, egyáltalán nem ragadtak meg. Még Tomas, a német katona fogott meg a leginkább, illetve Paul, aki a maga módján nagyon érdekes jellem. :)

Harris fogalmazásmódja gyönyörű, ezt már korábban is tapasztaltam, és ezúttal sem csalódtam benne. Nagyon könnyű is volt olvasni, csak úgy faltam az oldalakat. Az egyetlen negatívum ezen a téren a rengeteg a francia kifejezés, amit én angolos-németesként nehezen emésztettem meg. :D A német mondatoknak ellenben megörültem.

A szerelmi szálak nagyon jól eltaláltak, amolyan boldog-boldogtalan, elvesztős-megtalálós szerelmek vannak a könyvben, nem rózsaszínek, viszont nagyon hihetőek. Úgy szurkoltam a jelenkori szerelmi szálnak, de úgy. :D

Mindenkinek ajánlom a könyvet, aki szereti a kicsit más nézőpontú háborús regényeket, a varázslatos francia tájat, a jó ételeket-italokat, a mély érzelmeket és a gyermeki bolondságokat. Ez a kötet méltó lezárása volt számomra a Könyvmolypárbajnak.

Cselekmény, történetvezetés: 10/9
Stílus: 10/10*
Szereplők: 10/9
Érzelmek: 10/10
Összesen: 10/9,5


Enyhén spoileres infók:

Borító(k): Gyönyörűek a színei, és imádom az a rengeteg kis apróságot a polcokon, rettentő hangulatos. A lentebb szereplő borító pedig olyan kis kedves és régies. :) A cím is nagyon eltalált.

Kedvenc szereplők : (1) Paul (2) Tomas (3) Framboise (4) Reinette (5) Pistache

Kedvenc jelenetek: (1) Tomas halála (2) Paul és Framboise a kocsmánál (3) befejezés (4) a ház felgyújtása (5) Framboise pénzt szerez a folyóból

Mélypont: Framboise jelenkori szenvedései a gyerekeivel kapcsolatban

Kedvenc ötlet: a narancs körüli események… nagyon gonosz, de milyen jó terv :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése