Rick
Riordan – The Red Pyramid (Kane Chronicles I.)
(Könyvkuckó)
Miután végigkövethettétek itt a
blogomon, ahogy átrágom magam a Percy Jackson és az olimposziak sorozaton, és
beleesek Rick Riordan írásaiba, mint vak ló a gödörbe, egy kis időre szünetet
tartottam, mert nem tudtam eldönteni, hogyan tovább. Decemberben viszont végül
megtekintettem Szegeden egy nagyszerű egyiptomi kiállítást, és ez arra
sarkallt, hogy ne az Olimposz hősei sorozattal folytassam, hanem a magyarul még
nem megjelent Kane Chronicles-zel.
Carter és Sadie Kane testvérek, de
aligha lehetne kevésbé szoros köztük a kötelék. Anyjuk tragikus halála óta a
két gyerek külön nevelkedett: Carter az apjával maradt, aki egyiptológus révén
körbeutazta a világot, és a fiú, bár a stabilitást sosem tapasztalta meg,
mindenféle izgalmas kalandba keveredett, miközben rengeteget utazott. Húgát
eközben a londoni nagyszülők nevelték, akik stabil és biztonságos gyerekkort
teremtettek a számára. A testvérek szokás szerint karácsonykor találkoznak,
hogy az apjukkal hármasban töltsenek egy kis időt... csakhogy a papa arra
használja a londoni tartózkodását, hogy felrobbantsa a Rosetti követ, miközben
a mi valóságunkra szabadítja az egyiptomi mitológia öt istenét. Az egyikük,
Set, azonnal foglyul is ejti őt egy aranykoporsóban, és a gyerekekre hárul az a
feladat, hogy eddig eltitkolt identitásukat felfedezve megmentsék az apjukat.
Nagyon úgy tűnik, Riordan egy poénos
szerző: kitalálta a PJO esetén, hogy jó ötlet átültetni a különböző
mitológiákat a mi világunkba, és most ezt a koncepciót játssza kifulladásig. A
PJO és az Olimposz hősei görög-római mitológiája után a Kane Chroniclesben
eljátszotta ugyanazt az egyiptomi mitológiával, a készülő sorozata pedig a skandináv-germán
mítoszokkal fog hasonlót művelni. Valahol szerintem ez bosszantó, hogy nem
veszi a fáradságot új ötletek kiagyalására, ugyanakkor belátom, az, hogy nem
szükséges újítania, nem ununk rá a könyveire mégsem, valahol a tehetségét
bizonyítja. Jó példa erre a Kane Chronicles is: igazából a hasonló
alapkoncepció ellenére meglepően frissnek érződött a PJO-hoz képest, aminek
nagyon örültem.
Mindjárt szembeötlő, hogy az
elbeszélésmód is teljesen más: a PJO csak Percy elbeszélésében tárult a szemünk
elé, ezzel szemben a Kane Chroniclesben Carter és Sadie felváltva mesélik a
történetet, ami jó ötlet volt, mivel így mindkét testvért alaposan
megismerhettük. Ezen kívül kap egy narratív keretet a történet – a gyerekek ezt
az egészet az események után mondják hangfelvételre – ami jól illik Riordan
könnyed, élőbeszédszerű stílusához, és emiatt az a gyanúm, ebből a regényéből
olyan hangoskönyv készülhetne, ami talán még élvezetesebb, mint az írott
regény.
A két főszereplő esetén Riordan a
végletekig élezte a személyiségük ellentétét, ami igazán érdekessé teszi az
interakcióikat. Számomra Carter volt a szimpatikusabb, a könyvmoly,
visszahúzódó, önbizalomhiányos kocka srác érthető okokból sokkal közelebb állt
hozzám Sadie ki-ha-én-nem rock-and-roll-típusú személyiségénél. Mégis az
tetszett legjobban a regényben, ahogy szép lassan összecsiszolódtak, ahogy
megtanulták felismerni egymás értékeit, és rájöttek, igazából egész
gyerekkorukban mindketten a másik életére vágytak, ebből a felismerésből pedig
szép lassan megértést és igazi testvéri köteléket tudtak felépíteni. Tetszett
továbbá, hogy Riordan tett egy kis csavart a típuskarakterekbe: Carterből lesz
a harcos, Sadie pedig a mágikus-spirituális támogató karakter lesz a
történetben, holott a személyiségtípusuk alapján fordítva lenne kézenfekvő.
Ugyanakkor persze Riordan nem tudja levetkőzni az egyik standard hibáját sem: a
főszereplők hiteltelenül éretten viselkednek a korukhoz képest (főleg Sadie,
aki még csak tizenhárom éves, te jó ég)... persze valahol ez elkerülhetetlen.
Egy barátnőmmel beszélgettünk erről, és a konklúziónk szerint muszáj így
lennie, mert egy reális kiskamasz ilyen embert próbáló szituációban maximum
arra lenne képes, hogy üljön a sarokban és sírjon az anyja után, amiből,
valljuk be, nem igazán lehet jó regényt írni. (Gondoljunk csak bele, Harry
Potter is tizenegy évesen már megakadályozza egy varázsnáci rémvezér
feltámadását.) Mégis, jól esett volna a lelkemnek, ha egy kicsit idősebbek a
karakterek, ha 16-17 évesek lettek volna, akkor már reálisabbnak éreztem volna
a viselkedésüket.
A Hórusz szeme egy fontos egyiptomi szimbólum a történetben |
Összességében szemlélve a dolgot, a
könyv (egyelőre) kevesebb karaktert mozgat, mint a PJO, és azok között
arányaiban sokkal több a felnőtt. Szerintem egyik sem baj, tetszett, hogy a
nagybátyjuk vagy épp a szülei a gyerekeknek ilyen hangsúlyos szerephez
jutottak. Mégis, itt egyértelműen Carter és Sadie a főszereplők, nincsenek
olyan kiemelkedően fontos mellékszereplők, mint a másik sorozatban. Ez is végül
is tetszett valahol, mert bár ott szerettem, hogy a főszereplő egy idő után
milyen kevéssé volt központi figura, ugyanakkor ebben a regényben
letisztultabbnak érződött a történet attól, hogy egyértelműen a két testvéren
volt a fő fókusz.
Mégis, amitől szerintem egyértelműen
jónak hat a történet, az a központi mitológiája. Ezeknél a részeknél nem volt
az az érzésem, hogy a PJO olcsó koppintását olvasom, annyira egyedi módon
sikerült beépíteni az egyiptomi mitológiát ebbe a nagy univerzumba, hogy az
teljesen lebilincselt. A könyv olvasása előtt nehezen tartottam
elképzelhetőnek, miként sikerül úgy felépíteni a világot, hogy az beilleszthető
legyen egy univerzumba a görög mitológiával (Carternek és Percynek van közös
kisregénye, tehát a sorozatok ugyanabban a világban játszódnak), de teljesen
jól működött. Abszolút lebilincselőnek találtam az egyiptomi varázslatokat,
illetve a varázslók titkos, szabadkőműves-szerű társaságát, a Per Ankh-et,
valamint azt a tényt, hogy az egyiptomi istenek halandó hordozó nélkül nem
tudnak a mi valóságunkban létezni, és mindent, amit ez okozott. Mégis, a
legjobban azt szerettem, hogy ebben a könyvben Riordan sokkal komolyabban veszi
a mitológiai alakokat. Egy-két kivételtől eltekintve nem csinál viccet belőlük,
valahogy sokkal méltóságteljesebbnek ábrázolja őket, mint tette a görög
mitológia isteneivel.
Komoly témákat tekintve sok átfedés van
a két sorozat között, nyilván a szereplők hasonló helyzetéből adódóan, így
például a sorsszerűség vagy az áldozathozatal központi elemei ennek a regénynek
is. Ugyanakkor az az érzésem, hogy jobban elmélyít olyan témákat, ami a másik
sorozatban kevésbé került előtérbe. Így például a családi kötelékek nagyobb
hangsúlyt kapnak a könyvben, hogy akármilyen is a másik, meg kell próbálnod
elfogadni őt, mert a család már csak ilyen, és hogy a diszfunkcionális
kapcsolatokért is érdemes néha küzdeni. Illetve felmerül például a rasszizmus
témája is, Carter ugyanis félig afroamerikai (Sadie is persze, csak rajta nem
látszik), kicsit karcolja a könyv az előítéleteket, amikkel a különböző nem
europid etnikumokhoz tartozóknak szembe kell nézniük. Ráadásul még mindig
annyira jó tanító célzatúak ezek a könyvek, amikor nyáron elmentem egy
egyiptomi kiállításra Athénban, már annyival többet tudtam a kultúrájukról,
hogy az félelmetes. Jól csinálja ezt Rick bácsi nagyon.
Összességében: egyértelműen a szokásos
minőségben szórakoztatott, nevelt és tanított ez a regény is, már be is
szippantott ez a sorozata Riordannek. Bánom is én, ha nem tud elszakadni ettől
a koncepciótól, csak abban bízom, hogy mindig legalább ennyire meg tud benne
újulni, illetve hogy előbb-utóbb kifogy az európai kultúrkörhöz kapcsolódó
mitológiákból, és eljut valami egzotikusabb alapanyagokhoz is. Mindenesetre
várom szeretettel Magnus Chase-t meg az asgardiakat is, addig meg elnyammogok
még a Kane gyerekek történetén.
10/10 pont
Ez pl elég jól leírja a Riordan-jelenséget :D
VálaszTörlésThe year is 2026. You wake up, sweating. You check your clock, 4 a.m. in the morning it is.
“Something’s wrong”, you think.
You grab your phone, knowing that it will be hard for you to go back to sleep again. You scroll down the social network you always use, and you see it.
“NEW 5-BOOK SERIES, coming out NEXT SPRING: James Jackson AND THE MAYAN GODS”
You sigh. You can’t believe Riordan did it again. Get ready to read 5 more books motherfucker.
(innen: http://hellevesque.tumblr.com/post/129182846469/the-year-is-2026-you-wake-up-sweating-you-check)
Én nem akartam beleenni magam a Kane Chroniclesbe, de az egyiptomi mitológiát szeretem, és így hogy te is jókat írtál róla... Meglássuk :D
Aaa, az annyira jó lenne... vagy én pl. erősen vizualizálok valami "Raj Patil és a hindu istenek" tematikát. :D Tulajdonképpen mindegy, csak szakadjunk már el az európai kultúrkörtől, annyi érdekes dolog van azon kívül is.
Törlés