Itó
Projekt - </Harmónia>
(Könyvkuckó)
Újabb párbajos könyvről írok most nektek,
igyekeznem kell, hiszen már csak egy hónap van hátra a zárásig.
Kirie Tuan egy olyan világban él, ahol az emberi
élet mindennél fontosabb, ezért a technológia fejlődésével kiirtottak minden
betegséget és szó szerint közkinccsé tették a testüket. Bár az apja tudományos
munkája segített létrehozni a rendszert, Tuan képtelen beilleszkedni, és kamasz
korában öngyilkosságot kísérel meg. Felnőttkorára látszólag elnövi renitens
hajlamait, így nagyon felelősségteljes munkát kap, a WHO spirálcenzora lesz…ami
gyakorlatilag problémás területeken dolgozó békefenntartó rendőrszerűség. A
múltja azonban kísérteni kezdi, amikor kamaszkori jó barátnője öngyilkosságot
követ el a szeme láttára, és a világ más pontjain több mint 6000 ember ugyanígy
tesz. Valaki képessé vált arra, hogy az emberek ellen fordítsa a saját agyukat,
és Tuan versenyt fut az idővel, hogy megállítsa.
A viszonyom a regénnyel finoman fogalmazva is
hullámzó volt. Előfordult, hogy attól tartottam, képtelen leszek rávenni magam
az olvasására, aztán amikor belerázódtam, valósággal faltam az oldalakat.
Sajnos azonban majdnem minden pozitívumra, amit fel tudtam hozni, jutott
negatívum, így az összkép elég vegyesre sikerült.
Ami először megragadta a figyelmem (elég
nyilvánvaló módon) az ETML kódok használata hangulatok, érzések, illetve
bizonyos tartalmi elemek kiemelésére. Ez szerintem egy nagyon jó ötlet volt,
sokat tett hozzá a regény hangulatához, a poszhumán (vagy mi a tök), robotokkal
feldúsított emberiség hátborzongató képét remekül árnyalta ez a formai döntés.
Mégis, hiába tudtam ezt azonnal értékelni, az eleje volt a leginkább küzdelmes
a regénynek. A regény kezdetén nagyon zavart a három kamasz lány alakja, persze
értem, hogy fel kellett vázolni Tuan múltját, de ezek a csajok egyszerűen
elviselhetetlenek voltak. Mármint persze, minden disztópiának a középpontja
valaki, aki nem tud, nem akar beilleszkedni az adott társadalomba (kivéve,
amikor nem, lásd: A szolgálólány meséje), de ha a társadalmad legördögibb
fegyvere a kedvesség és önzetlenség, akkor a lázadóság azt jelenti, hogy az író
gyakorlatilag piedesztálra emeli az önzést és az egocentrizmust, ezt pedig nem
tudtam megemészteni. Tuan meg Cían még hagyján, na de
<anger>HOGY
nem tűnt fel senkinek, hogy Miach nem egy lángész, hanem egy közveszélyes
pszichopata? HOGY? </anger>
Uhh, elnézést a kirohanásért, erre még
visszatérünk.
Miután így végigszenvedtem az első nyolcvan oldalt,
a helyzet sokat javult. Tuan felnőtt korában már sokkal szimpatikusabb főhős
volt, tulajdonképpen tetszett az a formája a lázadásnak, amit végül választott.
Emellett bejött a cselekménybe a nyomozás: Tuan arra kezdett gyanakodni, hogy
Miach állhat a háttérben, bármilyen őrülten hangzik is ez, és az
információkeresés, ahogy próbálta összerakni, mi történik, kifejezetten
lekötött. Itt már kezdtem jobban megérteni a társadalmi rendszer problémáit és
már nem kárhoztattam a lányokat annyira amiért nem tetszett nekik a rendszer.
Ez a rész csúszott a legjobban, kifejezetten élveztem, a felvázolt világképpel
és érdekes filozófiai problémákkal együtt kinézett egy gyenge öt csillag.
Aztán a könyv utolsó egyharmada számomra
lejtmenetbe kezdett. Ennek több összetevője is volt, amik közül a leginkább
meghatározó az, hogy a tudományos magyarázatát az eseményeknek a végére
teljesen elcseszte az író, annyira, hogy azon kezdtem gondolkodni, vajon ezen a
ponton Itó Projekt úr rákja agyi áttétet képzett-e (szegény bele is halt a
betegségbe a könyv megjelenése után). És nem lett volna még annyira zavaró, de.
Minden. Egyes. Tyúkszaros. Mondatban. Az. Orrom. Alá. Kellett. Dörgölni. Messze
túl sok a tudományos blabla a regény vége felé, és nem tett jót, hogy amikor
fájdalmasan felszisszentem egy-egy baromság láttán, utána csak még nagyobb és
nagyobb butaságok sorakoztak a továbbiakban, amíg végül már a fejemet tudtam
volna falba verni. A teljesség igénye nélkül:
<list:item>
<i> Az emberi akarat működése nem hiperbolikus az időfüggvényben. Gyerekekkel végeztek kísérletet, amiben két opció közül választhattak: vagy megették az előttük lévő egy szem cukrot, vagy a kísérletvezető később két cukrot adott nekik. Hat éves korukra szinte kivétel nélkül tudtak várni a nagyobb jutalom reményében. </i>
<i> Az emberi akarat működése nem hiperbolikus az időfüggvényben. Gyerekekkel végeztek kísérletet, amiben két opció közül választhattak: vagy megették az előttük lévő egy szem cukrot, vagy a kísérletvezető később két cukrot adott nekik. Hat éves korukra szinte kivétel nélkül tudtak várni a nagyobb jutalom reményében. </i>
<i>
Mi az, hogy halálösztön? Jó, tudom, Freudnak volt egy ilyen teljesen
életképtelen gondolatmenete, de ez az is volt: egy teljesen életképtelen, buta,
értelmetlen ötlet. Normális agyműködésű emberben az életösztön olyan erős, hogy
nem is tudom, mit találhatnának meg, amit stimulálnak. </i>
<i>
Végezetül: mekkora hülyeség már az, hogy tudat nélkül is tök jól el tud
éldegélni az ember? A tudat nem csak arra kell, hogy egyszerű, túlélésre
vonatkozó döntéseket meghozzon. Az finomhangolja a tudatalatti működését,
szervezi a feladatokat, biztosítja azt, hogy az agyunk legyen a környezethez
leggyorsabban adaptálódó szervünk. Persze lehet, hogy egyszer mindezt képesek
lehetnek technológiával helyettesíteni, de az a technológia amit a könyvben
ábrázol Itó, nem alkalmas még erre. Több fejlett állatfajnak is van öntudata,
ennyire felesleges feature ez az agyunkon. Mi az, hogy valaki egy egygénes
mutációtól tudat nélküli (!!!) és mégis jól elvan? MI? </i>
</list>
Mindezek tetejébe a történet vége felé erősen
megrendült a hitem a főszereplőben. Úgy hittem, hogy Tuan egy okos csaj, de addigra
már a sorozatos sokkhatásoktól annyira elveszti a logikus gondolkodás
képességét, hogy alapvető összefüggésekre se képes ráeszmélni magától, mindet
meg kell kérdeznie, én meg kétségbeesetten lapoztam vissza, hogy MI, ez eddig
nem tudtuk? Én már pedig azt hittem, hogy igen. A másik problémám a végével
Miach volt. Oké, hagyják életben, mert ezek ilyen irgalmas nővérek, de
<anger>
Az még hagyján, hogy a két kamaszlány nem jött rá, hogy a barátnőjük egy jól
funkcionáló elmebeteg, de egy hordányi intelligens agykutatónak ez HOGY nem
tűnt föl? MINEK adtak hatalmat a kezébe?! Miért nem látta senki a teljesen
nyilvánvaló tényt, hogy ez a csaj PSZICHOPATA? </anger>
Mindezek ellenére azért megérintett a vége, és nem
állítanám, hogy nem feszeget ez a könyv olyan filozófiai kérdéseket, amik
nagyon is relevánsak és érdekesek. Eszembe juttatott valamit, amit még A
civilizált emberiség nyolc halálos bűnében olvastam: hogy a modern ember azért
nem képes olyan mély örömöket átélni, mert olyan nagy fájdalmakban sincs része.
Ez ezen a világon nagyon jól látszott, az emberek teljesen apatikusak voltak,
és bár mindenhonnan az harsogott, hogy az élet milyen értékes, valójában ezt
senki sem élte meg, mert ismeretlen volt számukra az élmény, hogy mennyire
törékeny tud lenni. Bár először jól hangzik egy betegségek és konfliktusok
nélküli világ, de mélyebben belegondolva nem akarnék egy olyan világban élni.
Mélázik továbbá olyanokon a könyv, hogy mi tesz minket emberré, egyéniséggé, és
van-e értelme és létjogosultsága egyáltalán az öntudatnak, mint olyannak.
Ezeknek a kérdéseknek egy része is abszolút megfogott, így, bár helyenként
kifejezetten küzdelmes és/vagy idegesítő volt számomra a könyv, mégsem
mondhatom, hogy rossz lett volna. Kár, hogy a szerzőnek már nem lesz lehetősége
még ennél is jobb műveket írni.
10/8 pont
(Nagyon szép a borító, de HOGY lehet a csajoknak
ennyi haja?)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése