Jonathan
Safran Foer – Rém hangosan és irtó közel
(Könyvkuckó)
Na még egy párbajos könyvem vár arra, hogy írjak
róla. Ez már az utolsó előtti, szurkoljatok, hogy a hátralévő egy is meglegyen
október 2-ig! :)
Oskar kilenc éves new yorki fiú, aki (a teljesség
igénye nélkül) bélyeggyűjtő, frankomán és nagy rajongója Stephen Hawkingnak.
Azonban Oskarnak egy olyan teher is kijutott, ami csak kevés kortársának: az
édesapja meghalt a szeptember 11-ei terrortámadásban. A fiúnak természetesen
nagyon hiányzik, és amikor az apja holmija közt egy vázában kulcsot talál,
rajta csak egy vezetéknév: Black, mindjárt eszébe jutnak azok a
kincsvadászatok, amiket ő eszelt ki neki, és amik közül az utolsót sosem
fejezték be. Elhatározza, hogy megkeresi a zárat, amit a kulcs nyit, és ezt úgy
fogja megtenni, hogy egyenként felkeresi az összes Black nevű embert a
városban.
Jómúltkor kinyitottam a könyvet, és megláttam
valamit az első oldalon, amitől megrettentem, úgyhogy gyorsan be is csuktam.
Most, hogy újra előszedtem, már nem igazán tudom, mi riasztott el (valami
szellentésen poénkodás volt, az rémlik, de másodszor már nem szúrt úgy szemet),
ezúttal gond nélkül végigolvastam a könyvet, sőt, kifejezetten megszerettem.
A cselekmény két szálon fut, az egyik nyilvánvalóan
Oskar története, amit fentebb már le is írtam, és ebbe nagyon finoman van beleszőve
még egy fő szál, amiről az első pár váltásnál nem is igen lehetett érteni, hogy
hogyan kapcsolódik, és aztán minden részletére ez jellemző, lassan sikerül
összerakni, hogyan illenek egymáshoz a dolgok. Elöljáróban csak annyit, hogy az
a szál nagyjából-egészében Oskar nagyszüleinek a története, ami nekem hosszú
távon talán nagyobbat ütött, mint az unokájuk története. A fiú keresésén
keresztül továbbá más kis történetek is feltárulnak előttünk, de ezek néhány
kivétellel nem annyira hangsúlyosak.
Oskar nagyon furcsa főszereplő, nem elég, hogy
gyerek, ráadásul erősen gyanús, hogy Asperger Szindrómában szenved, ezt ugyan
direktben sosem mondják ki a könyvben, de mutatja jócskán a tüneteket, és
utalások azért akadnak. A fiúnak nagyon erős, különleges kapcsolata volt az
apjával, és őszintén szólva ezt meg tudom érteni. Schell apuka nagyon vagány
volt, hiszen megszervezte ezeket a fantasztikus kalandokat a fiának, amik
tulajdonképpen mind arra irányultak, hogy lépjen ki a komfortzónájából,
beszélgessen emberekkel, és egy kicsit győzze le a félelmeit. Szegény apa a
tudtán kívül a halálával indította el Oskart élete legnagyobb szabású
felfedezőútjára, hiszen több száz embert keresett fel a város különböző
pontjain, és közben folyamatosan le kellett győznie önmagát.
Oskar városjáró nagy kalandja a Black-ekkel meg a
kulccsal rendkívül érdekes volt, tetszett, ahogy megismerte ezeket a
legkülönfélébb embereket és a történeteiket, akiket tulajdonképpen a
vezetéknevükön kívül semmi sem kötött egymáshoz. Foernek sikerült nagyon
finoman úgy egymásba szőnie ezeket a történeteket, hogy nem váltak csöpögőssé
vagy patetikussá (pedig amúgy a téma alapján lett volna esély), hanem nagyon
szépen festették alá és finomhangolták a két fő cselekményszál eseményeit.
Szerettem továbbá azt, hogy milyen lényeges a vizuális megvalósítás a könyvben:
a tördelésnek jelentősége van, és színes oldalak is találhatók a regényben,
amik szintén fontosak, időnként bizonyos részleteket azok segítenek megérteni.
Őszintén sikerült meglepnie a könyvnek két
dologgal: egyrészt az irodalmiságával… persze, úgy tudni véltem, hogy
szépirodalom, de valahogy előzetesen nem jutott el az agyamhoz, hogy ENNYIRE
(eh, nem, ez nagyon nem ifjúsági irodalom, hiába egy gyerek a főszereplője, nem
nem). A másik meglepetésfaktor a
témaválasztás volt: mármint oké, arra számítottam, hogy ez főleg egy autista
fiú magára találásának regénye lesz (olyan Egy képzeletbeli barát
naplója-jelleggel) kis
gyászfeldolgozással besűrítve, de… nem. Mármint igen, de nem egészen.
Igazából a regény fő témája a történelmi tragédiák
megélése, feldolgozása vagy fel-nem-dolgozása és a továbblépés. Egyetemes
jellegét erősíti az, hogy nem csak 9/11-et mutatja be, a nagyszülők
történetének Drezda bombázásához van köze, de érintőlegesen szerepelnek a
történetben más tragikus események is, például a hiroshimai atomrobbantás.
Olyan jól bemutatja ezeknek a szörnyűségeknek az emberi oldalát a regény: hogy
tulajdonképpen bármilyen eseményben az a legborzasztóbb, ahogy széttép
családokat, a túlélőknek pedig a veszteség tudatával, a gyásszal és a látott
szörnyűségek traumáival kell együtt élniük, és hogy ez általában nagyon nem
egyszerű vagy könnyű. Nagyon-nagyon súlyos ez a könyv, amit nem vártam tőle,
mielőtt belevágtam, de pozitív csalódást okozott.
És persze ez mind olyan téma, amik könnyűszerrel
válhatnának nyálassá, de valahogy sikerült megtalálni azt az arany középutat,
ahol a dráma még súlyosnak tűnik, de nem válik túlzóvá. Több helyen is gombóc
nőtt a torkomba olvasás közben, bár néha a felindultságomat nem feltétlenül a
meghatottság, inkább a düh okozta. A nagyszülők szálán ugyanis két végtelenül
elszúrt életutat láthatunk, akik egész életükben szenvedtek valamitől, ami még
kamaszkorukban történt, mert nem tudták elengedni a múltat. Ugyanakkor valahol
ez is tanulságos, meg az is, hogy tényleg vannak olyan tragédiák, amiket mindig
magával fog cipelni az ember, de végül az ember kiléphet ezeknek az árnyékából
és újrakezdheti, ezt mutatja például az újságíró Mr. Black története is. És
tulajdonképpen tetszett az a konklúzió is, hogy bizonyos dolgok az életünkben
soha nem fognak értelmet nyerni, mert… egyszerűen nincs semmi értelmük.
Engem abszolút megnyert magának ez a könyv, mert
nagyon érdekes formai és nyelvi eszközök használatával mesél el egy rendkívül
emberi és őszinte történetet. Akár közvetlenül 9/11 érdekel, akár csak
általánosságban az emberi sorsok, tanulságos olvasmány.
10/10** pont
(A filmről: bár a fogadtatása elég vegyes volt,
nekem nagyon is tetszett a 2012-es filmváltozat, a kisebb-nagyobb változtatások
mellett is eléggé könyvhűnek éreztem, és a színészi játék kifogástalan volt
benne, még a kölöktől is… jó, idegesítő meg fura volt, de Oskar a könyvben is
ilyen. Csak azt sajnálom, hogy a fiú történetén kívül mindent nagyon
megkurtítottak, jó, nyilván a nagyszülők szála külön kitenne egy filmet, szóval
végül is nem panaszkodom, de azért belőlük el tudtam volna viselni többet is.)
((Sajnálom, hogy nem sikerült ezt kitenni
szeptember 11-én, mert úgy lett volna igazán stílusos, de így is a Csodák kora
volt a kilencedik könyvem a párbajból, szóval vele lett a teljesítési arányom
9/11. Micsoda egybeesés. :D))
Egyszer elkezdtem nézni, de relatíve hamar nem láttam a könnyeimtől (úgy meg nehéz tévézni), így félretettem a sztorit egy időre. Pedig iszonyat jól hangzik mindaz, amit leírtál. (Sokkoló egy történet...)
VálaszTörlésÓ, hát azt nem csodálom, nagyon megmozgató érzelmileg a történet. :)
Törlés