Karen
Thompson Walker – Csodák kora
(Könyvkuckó)
Na akkor szóljon az ének egy újabb párbajos
olvasmányról, nincs már itt az utolsó hónapban kecmec. Ezúttal egy nagyon furán
szépirodalmi posztapokaliptikus regényről lesz szó.
Julia élete teljesen olyan, mint bármelyik tizenegy
éves lányé, egészen addig, amíg a Föld forgása lassulni nem kezd. Először senki
sem fogja fel mekkora a baj, de a nappalok és az éjszakák apránként egyre
hosszabbra nyúlnak, és nemsokára mindenkinek szembe kell néznie vele: a világ
megváltozik. Julia világa is szép lassan átalakul, barátságok hullanak szét,
családok kerülnek veszélybe. Nehéz megmondani, ezeknek az eseményeknek van-e
bármi köze egymáshoz, vagy csak a véletlen kegyetlen szeszélye folytán történik
minden egyszerre, mindenesetre Juliának nem csak az alattomosan besompolygó
világvégével kell szembenéznie, hanem a saját felnövésének sokkal hétköznapibb,
de nem kevésbé embert próbáló változásaival.
Érdekes élmény volt ezt a regényt időben ilyen
közel olvasni a </Harmónia>-val, mert bizonyos szempontból úgy érzem,
teljesen ellentétei voltak egymásnak. A Harmónia egy óriási technokrata
világról szólt, izgalmas és mozgalmas történettel operált. A Csodák kora
viszont egy nagyon aprócska, marginális élményt, Julia felnövését állítja a
középpontba egy jelenünkhöz hasonló, katasztrófa által sújtott világban. A
legjobban azonban abban éreztem a különbséget, ahogy a tudományos halandzsa
részek érintettek. Ó, a Csodák korában is volt bőven, nem kell félni (pl:
valójában az ember szabadon futó ritmusa egy teljesen sötét helyen tartva is kb.
24 óra marad… nem reális lehetőség az, hogy valaki kövesse a nap járását, mert
az agya se fogja követni), de valahogy ezek sokkal kevésbé húzták ki a gyufát.
Valószínűleg azért, mert míg a Harmóniánál teljesen a tudomány állt
középpontban, a Csodák koránál ez inkább csak a díszletet szolgáltatta egy
nagyon kis kaliberű és mérhetetlenül emberi történethez. Így nincs is igazán
kedvem rage fest-et tartani, pedig tehetném… de valahogy más aspektusai a
könyvnek olyan kielégítőek voltak, hogy nem érzem szükségét.
Engem nagyon megfogott a könyv perspektívája, ez a
teljesen nukleáris világvége-történet, ami tulajdonképpen egyetlen kislány
szemszöge erről az időszakról. Szeretem minden műfajban azokat a műveket, amik
megpróbálják megtalálni a lehető legemberibb, leginkább érzelemközpontú
ábrázolási módot. Úgy érzem, Karen Thompson Walkernek nagyon is sikerült ezt
megtenni, és valahogy pont azt a történetet elmesélnie, amit már úgy vártam a
műfajtól, de nem kaptam meg korábban.
Julia nem volt olyan hűdekülönleges főszereplő, de
az introvertáltsága, a beilleszkedési nehézségei, és a csúfolódás, amit ki
kellett állnia, nagyon szíven ütöttek, kicsit a tizenegy éves önmagamra
emlékeztetett. Összességében kifejezetten érett és értelmes lánynak tűnt, jó
volt a narrációját olvasni. Ráadásképp bekerült a könyvbe az általam valaha
olvasott egyik legszebb gyerekszerelem-szál, bár úgy tűnt eleinte, hogy Seth
ilyen idegesítő kis mogorva rosszfiú lesz (ez a karakter azért teljesítmény egy
tizenegy éves gyerektől), de ahogy Julia jobban megismeri, úgy elmúlik a
személyisége egydimenzióssága. A könyv egyharmadától már nem irritált a srác,
inkább nagyon is reális kiskamasznak tűnt, a két gyerek közötti románc pedig
tényleg szívet szaggató volt.
Persze nem csak romantikus kapcsolatokról szól a
könyv, hanem, mint már említettem, Juliának a barátságok frontján is igencsak
küzdelmes ideje van a regényben, a legjobb barátnője a könyv legelején
elköltözik, és ekkor jön rá, hogy ő volt igazából az egyetlen barátja. Ezután
nem nagyon találja magát a kortársai között, elszigetelődik, egyre magányosabb
lesz, az iskolai csúfolódás céltáblájává válik. A másik sarkalatos pontja a
regénynek természetesen család, ahol megint csak elég kusza lesz a helyzet: az
anyja először csak progresszíven idegesítővé, majd neurotikussá, látens
alkoholistává és az új kórság, a gravitációs betegség által sújtottá válik, az
apukája pedig egyre nehezebben bír az asszonnyal, és egy másik nőnél keres
vigaszt. A családi vonatkozásban is volt olyan része a könyvnek, ami egy kicsit
hazabeszélt nekem, és ettől is csak még jobban át tudtam élni az egészet.
Persze mindez úgy vetül rá főhősünkre, ahogy az ennyi idős gyerekekre szokott:
látja, érzi, tud róla, de mindenki úgy tesz, mintha hülyére lehetne venni, ő
pedig nem tudja, mit tehetne. Érdekes módon nagyon hasonlóan éli meg a
világvégét is, talán ezért is kapcsolódtak össze utólag az emlékezetében
ennyire az események.
És hogy teljesít a regény posztapokaliptikaként? A
tudományos bakik ellenére szerintem nagyon jól. Nem olyan világvégét ír le,
hogy napfényes, madárcsicsergős hétfő reggel volt, amikor egyszer csak ZOMBIK,
hanem egy természeti katasztrófát, ami napról napra apránként változtatja meg a
világot, és a társadalom eresztékei is pont ilyen lassan rogynak meg tőle. Az
emberek elkezdenek nem bízni a kormányban, a szomszédjaikban, a
családtagjaikban, saját magukban. Megrengeti a világképüket az, hogy a
biztosnak hitt jövő korántsem olyan biztos. Felerősödnek a konfliktusok, az
emberek lobbanékonyabbá, agresszívebbé válnak. Kiutálják maguk közül azokat,
akik úgy döntenek, hogy a nap járását akarják követni. Attól még, hogy
lassabban történik, az eredmény nem kevésbé rossz. A könyv persze a körülmények
miatt sokat foglalkozik az elmúlással, meg azzal, hogy mi marad utánunk, és
mivel aktuálisan engem is nagyon foglalkoztatott ez a kérdés, amikor olvastam a
regényt, igencsak meg tudtak érinteni a témával kapcsolatos gondolatok. Még mindig beleborzongok a regény utolsó mondatába.
Ajánlom ezt a könyvet, ha egy olyan
posztapokaliptikus regényt keresel, ami egy kicsit más, vagy ha nagyon megfognak
a gyerekkori történetek, ezt akkor is szeretni fogod.
10/10 pont
Húú, ezt a könyvet rég olvastam, de még mindig emlékszem a gyomrom remegésére. Örülök, hogy 10/10 lett! ^.^
VálaszTörlésHát, én is nagyon örülök. :)
Törlés