(Könyvkuckó)
Kissé
sikerült lemaradnom az olvasmányaimtól bejegyzésügyileg, de próbálom behozni
magam. :D Így értem el a Könyvmolypárbaj nevű csodálatos rendezvény harmadik
fordulójának első általam olvasott könyvéhez. Az előző körben amúgy legnagyobb
megdöbbenésemre közönségdíjas lettem, aminek nagyon örülök. Csinálom
természetesen tovább rendületlen, már csak a móka kedvéért is. :)
Kathy
egy korántsem hétköznapi fiatal nő, aki gondviselői karrierje végéhez közeledve
úgy érzi: eljött az idő, hogy végre átgondolja élete harminc évének történetét.
Az egész középpontjában egyetlen intézmény áll: Halisham. Itt nőtt fel Kathy
sok hozzá hasonló gyerekkel együtt,
teljes elzártságban, a saját kis világukban. A lány évekig próbált szabadulni
Halisham bűvköréből, de képtelen volt rá, hiszen itt történtek azok a
sorsfordító események, amíg meghatározták élete későbbi alakulását. Például itt
ismerte meg Rutht és Tommyt, hármójuk sorsa pedig szorosan összefonódott hosszú
éveken át. Kathy most pedig végre készen áll arra, hogy szembenézzen a múlttal
úgy, ahogy eddig még sosem tette.
Engem
a fülszöveg kicsit megtévesztett, mert azt hittem belőle, hogy két szál lesz.
Egy, amiben Kathy felidézi halishami emlékeit, egy pedig a jelenben, ahol
továbbgondolja a múlt történéseit, de, jelentem, NEM. Az egész történet egy
szép, hosszú, és kissé vontatott visszaemlékezés, amiből lehet tudni az
események végét, meg hát hiába próbál mindenféle utalgatásokkal feszültséget
csiholni, nem nagyon sikerül.
Elvileg
ez egy disztópiás történet lenne, mert hát arról szól az egész, hogy ezek a
gyerekek, akik a Halishamhez hasonló intézetekben nőnek fel, tulajdonképpen
klónok, akiket csak és kizárólag azért nevelgetnek, hogy felnőttkorukban majd
szétműtsék őket, és kipakolják a szerveiket. Ó, nem, ez nem spoiler, nagyjából
a prológusból már kiderül ennyi. Na de kiknek a klónjai ők? Miért pont őket
készítették el? Min múlik, hogy mikor lesz donor valaki? Miért nem pakolják ki
őket már gyerekként? A genetikai szülőjükbe mennek vissza a szervek, vagy
valaki másba? Hogy a fenébe oldja meg ez az emberiség problémáit? Ki pénzeli
ezt az egészet? (A donorok semmi tisztességes munkát sem dolgoznak életük
során, szóval valakinek el kell tartania őket.) Csupa-csupa jó kérdés, ami
bennem józan paraszti ésszel felmérve a dolgokat felmerült, és a könyv meg sem
próbált választ adni rájuk. A világ kidolgozottsága a nullához konvergál, habár
ez valami alternatív közelmúlt lenne, de nem nagyon lehet ezt kitalálni, csak
úgy gondolom.
A
külvilágról már csak azért sem tudunk meg sokat, mert a kedves hőseink
Halishamből való kikerülésük után is mintha burokban élnének. Egy kezemen meg
tudom számolni azokat a jeleneteket a 400 oldalas regényben, amikor normális
emberekkel beszélgettek, nem egymás között voltak. Pedig nincs rájuk rikító
piros betűkkel kiírva, hogy KLÓN VAGYOK, simán megpróbálhattak volna
beilleszkedni a társadalomba, mégsem tette tudomásom szerint egyikük sem.
Ezenkívül megdöbbentő a passzivitásuk az egész életük során. Elvileg ki van
emelve, hogy Kathy meg Tommy milyen kíváncsi természetek a többiekhez képest,
de ők sem kérdőjeleznek meg soha semmit, nem nyomoznak, nem érdeklődnek, nem
kutakodnak, esetleg néha agyalnak és feltételeznek, de azért ez roppant messze
van a kíváncsiságtól, szerintem.
Jaj,
a karakterek! Hát valami rettenetesek voltak az édes kis szíveim, komolyan.
Mondjuk pozitívum, hogy nem ideális embereket teremtett elénk Ishiguro, de azért
három ilyen nyomorék főszereplőt rég hordott a hátán ez a sárgolyó. Ruth
idegesítő, önző, idegbeteg liba, aki rendszeresen kellemetlen helyzetbe hozza a
barátait, hogy mások előtt bevágódjon, de minek? Kathy egy megalkuvó kis
takony, aki Ruth minden szeszélyét kiszolgálja, ha a csaj azt mondaná neki,
hogy ezentúl állítsa azt az égről, hogy piros, azt is megtenné, pedig szinte
semmit sem kap viszonzásul. Egyedül Tommy talán megközelítőleg normális
hármójuk közül, de vele kapcsolatban meg felfoghatatlan, miért állt össze
Ruthszal, amikor a kezdet kezdetétől nyilvánvaló, hogy Kathyvel jobban
összeillenének. És már adva is van a fantasz-mesés szerelmi háromszög...
legalább jól fel van építve, na, de akkor sem ezzel kellett volna a nagy
feszültséget generálni a könyvbe.
Például
a disztópiák egyik alapelemével lehetett volna inkább foglalkozni: a
lázadással. Mert értem én, hogy beléjük nevelték az engedelmességet, meg hogy
ez a rendszer milyen marhára jó, de könyörgöm, akkor sincs senki, aki úgy
gondolja egy adományozás után, hogy bocsika, nekem ez fáj, esetleg nem lehetne
abbahagyni? Meg eleve, hol igazságos ez, hogy nekem meg kell halnom harminc
évesen, és nem lehetett se családom, se gyerekem, se karrierem, se életem? Nem
hiszem el, hogy nem próbált senki tenni valamit ez ellen, egyszerűen
képtelenségnek tartom, hogy ilyen szörnyű igazságtalanságot csak úgy elfogadjanak
az érintettjei. Például Kathy meg Tommy is miért nem próbáltak harcolni
magukért? Úgysem volt veszteni valójuk. A külvilágról amúgy sem derül ki semmi
a regényben, talán, ha elszöktek volna egy másik országba, ott békén hagyták
volna őket, például. De ez meg sem fordult a csökevényes kis agyukban. Az ő
kicsavarodott értékrendjük szerint az a furcsa, ha valaki dührohamot kap, és
ordít, hogy miért teszik ezt vele. Kívülállóként szerintem ez a normális
reakció.
A három főszereplő a filmváltozatból (Kathy - Ruth - Tommy sorrendben) |
Egyébként
nem volt egy kifejezetten rossz könyv, mert az író stílusa olvasmányos és
képszerű, sőt, időnként egy-egy jó gondolatot is találtam benne (például hogy
követünk el olyan bűnöket mások ellen, amiket nem lehet jóvá tenni), felvetné
ugye az etikai-morális kérdéseket is, összességében mégis majdhogynem untam az
egészet, és meglehetősen értelmetlennek találtam. A disztópiás sallang nélkül
egész jó karakterdráma lehetett volna ez (vagy rendes világkidolgozással
egészen jó disztópia), csak végül sajnos egyik sem lett, mindössze egy
katyvasz. Katyvaszokat pedig nem szeretünk olvasni.
Végezetül,
csak hogy megnyugtassak mindenkit: hála az őssejtkísérletek hihetetlen
eredményeinek, enyhén valószínűtlen, hogy valaha embereket kelljen klónoznunk a
szerveikért. (Ej-ej, Ishiguro, nem olvastál ennek utána, mi?)
Amúgy...
csak én nem látom az értelmet abban, hogy a szereplőknek miért rövidítik a
vezetéknevét? Ez valami univerzalitást akar kölcsönözni? Vagy olyannak akarja
feltüntetni a regényt, mint egy valós történet, amiben a szereplők kilétét
titkolni kell? Vagy nincs is vezetéknevük valójában, és az a betű csak egy
megkülönböztető jelzés?
Cselekmény, történetvezetés: 10/6
Stílus: 10/9
Szereplők: 10/5
Érzelmek: 10/6
Összesen: 10/7
Három filmplakát |
Egyéb
(spoileres):
Borító(k): Nekem az új, filmes
borítóval van meg, az nem rossz.
Kedvenc szereplők: (1) Tommy (2) Miss
Lucy (3) az igazgatónő (4) Kathy (5) a galériás nő
Kedvenc jelenetek: (1) Tommy dührohamot
kap, és ordítani kezd a mező közepén (2) Kathy és Tommy Norfolkban megkeresik a
kazettát (3) Kathy, Ruth és Tommy kimennek a hajóhoz (4) Kathy a zenére táncol
a szobában (5) Tommy megmutatja Kathynek az állatkás rajzait
Mélypont: nehéz választani... de talán
az a rész, amikor Tommy meg Kathy elkezdtek szexelni egymással... komolyan nem
zavarta őket, hogy az épület tele van haldokló emberekkel?
Kedvenc ötlet: Talán a Galéria
jelentősége. Talán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése