J.
K. Rowling – Átmeneti üresedés
(Könyvkuckó)
Annak idején, amikor Rowling befejezte
a Harry Potter-sorozatot, az én zsenge ifjúságomban is lezárult egy korszak,
mint olyan sok más korombeli fiataléban. Meglehetősen magabiztos voltam azt
illetően, hogy a hölgyeménynek továbbra is lesz írói karrierje (feltéve,
ugyebár, ha akarja, hiszen immár anyagilag semmire sincs rászorulva), azonban
később, ahogy elkezdtek megjelenni a felnőtteknek szánt regényei, kételkedni
kezdtem, hogy vajon a felnőttkoromnak is lesz-e olyan meghatározó alakja, mint
a felnövésemnek volt. Mindenesetre kész voltam adni neki egy esélyt.
Pagford álmos angliai kisváros, aminek
festői szépségű utcácskái mögött a kis közösségekben szokásos piti ellentétek,
utálkozások, titkok és személyes tragédiák sorakoznak. Azonban az évek óta
bebetonozódott stabil viszonyokat megbontja a városi képviselőtanács közkedvelt
tagjának, Barry Fairbrothernek a halála. A poszt betöltéséért azonnal elindul a
civakodás, aminek nem kis jelentősége van, hiszen ha a megfelelő kezekbe kerül
Fairbrother széke, akkor az a konzervatívok javára billentheti a mérleg
nyelvét, ebben az esetben pedig az önkormányzat által pénzelt
drogrehabilitációs központ léte veszélybe kerülne. A torzsalkodás és a
lehetséges jelöltek kigolyózása közepette azonban felbukkan valaki a város honlapján,
aki Barry_Fairbrother_Szelleme álnéven kompromittáló információkat közöl a
jelöltekről. Azonban az érintettek csak akkor lepődnének meg igazán, ha tudnák,
valójában ki az, aki a kárukat akarja.
Egy félreértéssel kezdtem az
olvasásélményemet, ugyanis régebben felületes információk alapján az maradt meg
benne, hogy Rowling új regényei krimik, sikeresen összekevertem tehát azokkal a
könyveivel, amiket Robert Galbraith álnéven jelentetett meg. Az elején mindjárt
halálesettel nyit a könyv, szóval egy kis ideig nem is ingatott meg a hitemben,
de aztán gyorsan és erőteljesen. Szóval csak úgy elöljáróban elmondanám, hogy
ez a regény szépirodalom. Nincs meg benne írmagja sem a Harry Potter érdekes
világkidolgozásának, vagy izgalmas, csavaros történetvezetésének (csavar az épp
akad mondjuk). Bár utóbbi miatt bíztam Rowlingban elsősorban, de meglepő módon
izgalom nélkül is teljesen megszerettem ezt a könyvet, egyszerűen csak rá
kellett állnom a lassú sodrására. Aki azonban erre nem készült fel, vagy nem
szereti a társadalmi keresztmetszeteket boncolgató, lélektani problémákra
kihegyezett regényeket, annak bizony ez a piros-sárga féltégla kínszenvedés
lehet.
Ami kiemelendő számomra a
kivitelezéssel kapcsolatban, az a fordítás minősége. A szereplők nyelvi
egyénítése remekül meg volt oldva a könyvben, ráadásul azt is nagyon jól
kezelte szerintem a fordító, szerkesztő, hogy mikor kell magyarázatokat fűzni a
könyvben szereplő olyan kifejezésekhez, amiket esetleg nem érthetünk, ezek a
megjegyzések az esetek többségében indokoltnak látszottak.
A történet rengeteg párhuzamos szálon
fut, a különböző szereplők élete néha egészen váratlan módon kapcsolódik össze,
ahogy az már csak egy ilyen kisvárosban lenni szokott. Nem mondhatnám azonban,
hogy túlságosan megkedveltem a karaktereket. Nagyon realista módon ábrázolja
őket a történet, mindenkinek valami hibája, többé-kevésbé elmondható, hogy
minden szereplő az élete legalább egy területén csődtömeg. Ha másban nem is,
hát a gyereknevelésben, aminek következtében a szereplőgárda tulajdonképpen két
táborra van szakadva: a felnőttekre és a kamasz gyerekeikre.
USA-beli borító |
A felnőttek életében az egyáltalán nem
szokványos problémáktól (pánikbeteg, paranoiás tanár) a teljesen hétköznapi
dolgokig terjed a skála (sikkasztás, unatkozó feleség, túlsúly), de az a
lényeg, hogy a felnőttek közül tényleg senkit sem ábrázol igazán pozitívan a
könyv. Például Parminder Jawanda, az orvos, rettenetes anya: folyamatosan
rugdalja mentálisan az amúgy is teljes önértékelési zavarral küszködő, iskolai
bántalmazás (bullying) áldozatául esett lányát, ráadásul borzalmasan merev és hideg
nőszemély is. Barry Fairbrother az egyetlen kivétel a szabály alól, akit
tényleg mindenki szeretett, és aki úgy tűnik, hogy valóban rendkívül jó ember
volt. Persze vele sem volt megelégedve mindenki: a felesége pont azt utálta
benne, hogy miért vesz ennyire részt a
város életében, miért tesz ennyit másokért, amikor fordíthatná az időt a
családjára is (ez meg mondjuk az ő kicsinyességéről mond értékítéletet).
A fiatalokat se ábrázolja közel sem
tökéletesnek a könyv, de ők azért valamivel tisztábbnak tűnnek. Ez talán
részben azzal a kamasz lázadással függ össze, hogy elutasítják a szüleik
értékrendjét, és hát van mit elutasítani bőven. Persze ez nem mindig jó, főleg
Gaián éreztem azt, hogy nagyon gyerekes, és sokkal megértőbb is lehetne a
párkapcsolati nyavalyákban szenvedő anyukájával. Másrészt pedig ott volt
Mócsing, aki a lázadást annyira túlzásba vitte, hogy teljesen értelmetlenné
vált az egész: miközben elítélte az apja képmutatását, pontosan olyan
képmutatóvá vált maga is, csak mivel feltételezte, hogy az emberek iránt
tanúsított minden jó érzés hamis, ezért még feljogosítva érezte magát arra is,
hogy embertelen legyen. Persze könnyen játszotta a nagyhalált, hiszen neki
megvolt mindene és a szülei abszolút elkényeztették, míg a legjobb barátja,
Andrew folyamatos terrorban élt otthon a bántalmazó apja miatt, nem csoda hát,
hogy egy idő után rosszul tolerálta Mócsing önsajnálatát.
Az egyéni problémákon kívül azonban
nagyobb dolgokról is szól a könyv, az egész közösség működésével is
foglalkozik. Pagford kisvárosa hiába nagyon elbűvölő látszatra, az emberek
hozzáállása ezt a kellemet erősen rombolja. Először is, ami nagyon rányomja a
könyvre a bélyegét, azok a tipikus kisvárosi előítéletek. A tősgyökeres pagfordiak
ellenszenvvel tekintenek minden frissen érkezőre, külföldire, vagy furcsára és
problémásra. Ez támogatja meg érzelmileg a fő konfliktust: a konzervatív
városlakók homokba dugnák a fejüket és sorsára hagynák azokat, akiknek a
drogrehabilitációs központra szükségük van, miközben az ellenkező tábor
fontosnak tartja a támogatásukat, hangsúlyozza, hogy ez igenis az ő
felelősségük.
Az egész könyv kifejezetten morózus
hangulatú, és a vége is elég tragikus, ez nem az a könyv, amivel be kell
kucorodni téli estéken és megmelegedni mellette, mert sok vigaszt nem ad.
Mégis, a könyv legvégén, amikor már kellőképp rosszul érzed magad tőle,
felcsillan az alagút végén a fény. Néhány szereplő megnyilvánulásai - Parminder
lányának, Sukhvindernek a bátorsága, Andrew egyszerű embersége, Samantha, aki a
dühéből és a megkeseredettségéből valami pozitívot kovácsol végül – azért arra
engednek következtetni, hogy talán mégis van még remény ezeknek az embereknek.
Meg persze azt se bántam, hogy Mócsingnak az élet tanított egy kemény leckét.
Összességében nagyon elégedett vagyok a
könyvvel, meglepetésemre nem volt egy könnyű olvasmány, de talán ezt nem is
bánom. Rowling bebizonyította, hogy sokféle érzékeny témához hozzá tud nyúlni
értelmesen (bullying, vagdosás, drogfüggőség, családon belüli erőszak, stb.),
és sikerült egy olyan könyvet megalkotnia, aminek az irodalmi értékét már nehéz
lenne vitatni. Remélem, nem veszik el teljesen a krimikben, és fog még ehhez
hasonlóan jó, kemény és tartalmas regényeket is írni.
A regényből BBC-sorozat készült, amit
idén fognak vetíteni. A szereplőgárdában többek között olyan prominens angol színészek szerepelnek, mint Michael Gambon, aki Albus Dumbledore szerepéből lehet ismerős.
10/10 pont
10/10 pont
(A cikk eredetileg itt jelent meg: http://eotvoskollegium.blog.hu/2015/01/13/j_k_rowling_atmeneti_uresedes_620)
Most már tényleg el kell olvassam ezt a könyvet.:D Bár tavaly a Párbajon a listán volt, de egyszerűen nem volt hangulatom hozzá, ha meg volt, akkor időm nem volt rá... Viszont elolvasva a Kakukkszót, most már biztos vagyok abban, hogy Rowling tud más műfajban is nagyot alkotni. :) Ugye azt is tervezed majd elolvasni? Szerintem fantasztikus volt. :D
VálaszTörlésAzért ez valószínűleg nagyon más, mint a Kakukkszó, de remélem, hogy tetszeni fog. :) Amúgy megvettem apu születésnapjára a könyvet, ő már el is olvasta és dicsérte. Szóval igen, majd én is tervezem elolvasni. :D
Törlés