A
felolvasó
(Filmszemle)
Hosszú idő után kérésre ismét egy filmajánlóval
jelentkezem, ezúttal is egy könyvadaptációt hoztam nektek, azonban az eredeti
regényt még nem olvastam, így önálló alkotásként fogom szemlélni a mozit.
A tizenöt éves Michael Berg egy véletlennek
köszönhetően találkozik Hana Schmitzcel – a nő viszi őt haza, miután egy
skarlátfertőzés teljesen kiüti a fiút az utcán. Felgyógyulása után felkeresi a
nőt, és bár az anyja lehetne, mégis szenvedélyes viszonyba bonyolódnak. A két
aktus közötti időt Hana hobbijával töltik, a nő ugyanis szereti, ha felolvasnak
neki. Aztán Hana a nyár végén eltűnik, kétségek közt vergődve hagyván az
érzelmileg idővel teljes függésbe került Michaelt. Néhány év múlva találkoznak
megint, amikor ifjú hősünk a jogi egyetem ígéretes tehetségeként nácik pereit
látogatja. Legnagyobb megdöbbenésére Hanát a vádlottak padján látja viszont: a
nőt azzal gyanúsítják, hogy miatta és a társai miatt égett bent háromszáz zsidó
egy templomban. És ő nem is tagad semmit...
Ez a film nagyon jó is lehetett volna, ha... Igen,
sajnos akad ha ezzel a történettel kapcsolatban. Ami nagy kár, mert szerintem
ennél több potenciál is lett volna az alapötletben.
Először is a film első fél órája halál unalmas.
Nincsenek igazából konfliktusok, nem nagyon történik semmi, azon kívül, hogy a
két főszereplőnk szexuális életet él, meg pancsol, meg olvasgat. Michael
mondjuk láthatóan egyre messzebb sodródik a kortárscsoportja normalitásától, de
ez annyira nem köti le a néző figyelmét, mint az azon való agyalás, hogy akkor
ez a történet mikor is játszódik, hol játszódik, meg egyáltalán, hogy lesz
ebből Holokauszt-film?
A kérdések egy részére választ kapunk, amikor
Michael belép a tárgyalóterembe, és megkezdődik Hana pere, de bennem még akkor
is volt egyfajta bizonytalaságérzet, aminek okát csak a film kétharmadánál
sikerült megtalálnom. Azért nem értettem én semmit, mert, bár a film elvileg
Németországban játszódik, ezek a szerencsétlenek MINDENT angolul csinálnak.
Angolul vannak nyomtatva Michael iskolai kötelező olvasmányai *SPOILER* Hana
angolul tanul írni *SPOILER VÉGE*, általában mindenhol, ahol írást használnak,
angol betűket látunk német helyett. Mondhatjátok, hogy ez apróság, de engem ez
az igénytelenség mélységesen felháborít. Ne hülyéskedjenek már, hogy nem
lehetett találni Hollywoodban egy embert se, aki meg tudja mutatni három német
szó leírását a színészeknek?! Ez a részlet engem minden egyes alkalommal
kidobott a történetből, amint írott szöveget láttam, aztán kapaszkodhattam
vissza.
Aztán történik egy s más, ugrálunk az egymáshoz
egyre közelebb kerülő idősíkok között, és igazából a jelen annyira nem érdekel
senkit, hogy nem nagyon értem, miért kellett bevagdosni a múltba, simán
lineáris szerkesztésmóddal is működött volna a film. A Hana pere körüli rész
tényleg érdekes és jó gondolatokat vet fel az egyéni felelősségről, de az utána
következő részek megint nem nagyon szólnak a Holokausztról, meg igazából másról
sem, csak lassú jelenetek egész során át nézhetjük a felnőtt Michael szenvedését.
Jó, ha ez igazából nem egy Holokauszt-film, akkor
koncentráljunk a főszereplők jellemére! Michael fiatal korában úgy néz ki, mint
egy kibontakozóban lévő pszichopata (szegény srácnak nem nagyon sikerült
elkapnia a szerep lényegét), jó adag szexuális aberrációval és frusztrációval a
Hanával szerzett furcsa első tapasztalatoknak köszönhetően. A hab a tortán,
hogy a nővel soha nem beszéltek semmiről, a kommunikációjuk nagyjából ilyen
szinten volt működőképes:
Michael:
Ma van ám a szülinapom, de te meg sem kérdezted, hogy vagyok. Miért nem
beszélsz velem soha semmiről?
Hana: *kiabál* Azért, mert te soha nem mondasz el nekem semmit!
*csókolózni kezdenek, majd szexjelenet*
Hana: *kiabál* Azért, mert te soha nem mondasz el nekem semmit!
*csókolózni kezdenek, majd szexjelenet*
Mivel Michael élete nagy szerelme egy kavics
szintjén állt kommunikációs készségekben (és ezen Kate Winslet bánatos
távolbanézései sem segítenek, hiába jutalmazták Oscar- és Golden Globe-díjjal
is), ezért egy hellyel-közzel normális kamaszfiúból egy totálisan érzelmi
analfabéta felnőtt lett. És a legszebb az egészben, hogy amikor az ember várja
már a nagy találkozást, amikor majd szerencsétlen csórikám végre egyszer
kifejezi, mit gondol Hanáról, vagy egyáltalán, lesz bármi értelme annak, hogy
ők találkoznak, akkor NEM MONDANAK EGYMÁSNAK SEMMIT! Gyönyörűen értelmetlen, ha
engem kérdeztek.
Hana jelleme meg, hát... a bíróságon egész sokáig
együtt tudtam vele érezni, egészen addig, amíg *SPOILER* be nem vállalja az
egész balhét egyedül! Nem szégyellheti annyira, hogy nem tud írni, hogy cserébe
vállaljon húsz év börtönt, míg azok a szemét dögök, akik ugyanúgy elkövették
ezt a szörnyűséget, mint ő, csak sikeresen bemártották, megússzák öt évvel.
Úristen, ne legyél már ennyire mártír, te, kalauzok majdnem-pedofil gyöngye, te!
*SPOILER VÉGE* Szóval ennél a bizonyos pontnál meghalt számomra a karaktere, és
innentől kezdve már semmivel sem tudott szimpátiát ébreszteni bennem, és nem is
érdekelt, mi lesz a sorsa.
Hát ez van. A film felvet pár kérdést, fő tanulsága
pedig az, hogy ne hágj anyád korabeli volt SS-tiszttel, mert egy életre érzelmi
nyomorék maradsz! Mindezt olyan lassú tempóban mondja el, hogy a tananyag
sokkal jobban érdekelt, mint a film, pedig azért kezdtem el nézni, hogy ne
kelljen már tanulnom.
Kinek
ajánlom? Aki szereti a NAGYON lassú drámákat, esetleg
érdekli ez a tinirománcos-érzelmi függéses szál.
Kinek
nem ajánlom? Aki jó Holokauszt-filmet akar látni,
aki nem bírja a céltalan meztelenkedést.
10/6
Úristen, itt: "A film felvet pár kérdést, fő tanulsága pedig az, hogy ne hágj anyád korabeli volt SS-tiszttel, mert egy életre érzelmi nyomorék maradsz!" konkrétan már visítva röhögtem.:D:D
VálaszTörlésSajnálom, hogy ennyire elfuserálták, pedig az előzetesével szemeztem a youtube-on egy ideig...
De a bejegyzés legalább jó lett! :)
Akkor örülök. XD Rájöttem, hogy produktívan tudom használni a bennem felgyülemlett agreszziót a hülye filmesekkel (írókkal) szemben, ha olyat írok, amin röhögni lehet.
Törlés