Lois
Lowry – Valahol, messze
(Könyvkuckó)
Na
jó, most jönne az, hogy ez egy könyvsorozat második része, blablabla, de igazából
ez most nagyon nem lényeg, mert ez az előző kötettől gyakorlatilag teljesen
különálló történet, a megértéséhez sincs szükség szerintem egyéb ismeretekre,
akár ezzel is lehetne kezdeni a sorozatot. Mégis, ha kíváncsiak vagytok, mivel
vetem össze önkéntelenül is a könyvet, akkor olvassátok el Az emlékek őre –
kritikámat ITT.
Kira
egy könyörtelen világba született, ahol azokat, akiknek valamilyen testi hibája
van, a közösség azonnal kiveti magából. Ő is erre a sorsra jutott volna már
csecsemőként görbe lába miatt, ha az anyja tiltakozása és nagyapja befolyása
nem mentette volna meg az életét. De miután az anyja egy betegségben meghalt,
már senki sem maradt, aki vigyázna a lányra. Legnagyobb meglepetésére az Őrzők
Tanácsa azonban nemhogy kitagadná őt a közösségből, de kiválasztják őt egy
különleges feladatra, amit csak neki áll módjában elvégezni.
Nos
jó... kezdjük akkor szokás szerint a cselekménnyel. Ja, az problémás lesz...
MERT NINCS NEKI! Komolyan, ebben a könyvben nem történik semmi. Jó, persze, itt
van Kira nagyon izgalmas feladata, hogy hímezze meg a köpenyt, de igazából nem kezd
vele semmit a regény, véget ér a könyv, mielőtt az igazán érdekes részhez
eljutnánk, és minden más potenciálisan izgalmas szállal vagy kérdéssel is ez
történik. Bár eleve elég kevés érdekes dolog van, mert valahogy mind úgy merül
fel, hogy amikor Kirában megfogalmazódik, logikusabb gondolkodású olvasó már
tudhatja a választ. (Pl. Apu egy vadászaton halt meg, ahol voltak ugye a vadak,
meg az emberek. Na már most, ha a bölcs öreg néni szerint nincsenek is vadak,
akkor mi ölhette meg aput? A) A vadak. B) Az emberek, akikkel vadászni volt. C)
Egy meteor. D) Nem tudom, jujj, de izgi!)
Oké,
ha már a cselekmény értékelhetetlen, akkor foglalkozzunk a karakterekkel! Bár
igazából egy ilyen hosszúságú könyvet még egy gyatra történet is elvinne, ha
elég jók lennének a szereplők, de sajnos nem elég jók. Még Kira úgy-ahogy
elmegy, mert az ő lelki világával elég sokat foglalkozunk, lévén
szemszögfőszereplő, de a mellékszereplők nekem totál összefolytak, igazából
érdemi jelleme egyiknek sem volt, Mattie-t kivéve talán, akinek azért jutott
némi személyiség (meg vicces volt a nyelvi egyénítése), csak keveset szerepelt
sajnos. De Thomas és Jo létezése nagyjából semmit sem ad hozzá a történethez, helyettük
a falhoz is beszélhetne a főszereplő,
ugyanez lenne a hatás (jó, Jo legalább cuki), és Jamisonról se derül ki
időközben kvázi semmi. Így elég nehéz bármit is kezdeni a karakterekkel.
Bevallom,
én amikor először megláttam Thomast, azt hittem, hogy Kira majd egy kicsit
belehabarodik, ha nem is jobban, mint Jonas a vörös hajú lányba az előző
részben, de nem tette, és nem tudom eldönteni, hogy ez jó-e vagy rossz. Egyrészt,
tekintve, hogy mennyire semmi jelleme nem volt a srácnak a könyvben, jobb is,
hogy nem próbált meg még erre Lowry rátolni egy instant romantikát, viszont egy
jól megírt szerelmi szál (még ha a szereplők korának megfelelően nagyrészt
plátói lett volna) kicsiholhatott volna Thomasból is egy személyiséget, és
gazdagabbá tehette volna a történetet.
Bár
eddig elég negatív volt a kritika hangvétele, és valóban, más könyvet ezekért
már simán leírtam volna, de ezt nem tudom, mert Lowry egyszerű, olvasmányos
stílusán kívül is akad értékelhető jócskán a nyúlfarknyi regényben. Bár nem
éreztem akkora elnyomást, olyan mély társadalmi problémákat, mint az előző
kötetben, de határozottan tetszett ez a kis világ. Nagyon logikus egyébként az
alapfelvetése, hogy egy világégés után a társadalmak egy része valószínűleg
visszalép egy korábbi szintre, nem folytatja ugyanonnan és töretlenül a
technikai fejlődést. És ezek a körülmények bizony hatással vannak az emberekre
is, egy olyan közegben, ahol a források szűkösek és a túlélésért nap mint nap
meg kell küzdeni egyfajta elállatiasodott viselkedés jelenik meg. Lowry ezt
például a nyelvhasználatban is nagyon érzékletesen megjeleníti: a gyerekeket
csak kölyköknek hívják, az asszonyok pedig a férfiakkal párosodni járnak
meghatározott időközönként. Az emlékek őréhez hasonlóan itt sincs nagyon erős
kötelék a családtagok között, a gyerekek teljesen szabadjára vannak engedve,
sokszor nem is éreztem azt, hogy a szülők nagyon ragaszkodnának hozzájuk,
inkább csak koloncnak tekintik őket, újabb éhes szájnak.
Kira
nehézségei, küzdelme ebben a világban pedig elég megrendítő, és szépen
párhuzamba állítható azzal, milyen kemény tud lenni a mi világunkban is a testi
fogyatékossággal rendelkezők élete. És a könyv, ahhoz képest különösen, hogy a
célközönsége a fiatalabb korosztály, megdöbbentően őszintén és húsba vágóan
jeleníti meg az emberi gonoszságot: hogy igenis vannak olyanok, akik puszta
nyereségvágyból képesek lennének elpusztítani egy ártatlan gyereket, és hogy
egyesek a világon mindenre készek a hatalom megtartásáért.
Ugyanakkor
ezzel szemben mutat a könyv példát pozitív emberi értékekre és kapcsolatokra
is. Kira anyja például az egyik ilyen figura, aki az egész közösséggel szembemenve
megóvta a lánya életét, aztán pedig megtanította, hogyan élhet együtt a
másságával, miképp képes elfogadni magát. Megjelenik az is, hogy a választott
családod néha mennyivel inkább tud megtartó erő lenni, mint a vér szerinti, és
azért akad példa az önzetlenségre, önfeláldozásra, igazi, mély szeretetre is.
És
ami igazából a központi értékmérője a könyvnek, amit leginkább szembeállít a
kinti világ barbár brutalitásával, az a művészet törékeny szépsége. Ami értéket
teremt, ami a szívedből jön, megnyugtatja a lelked, a külvilág számára pedig
akár csodának, varázslatnak is tűnhet. Különösen érdekes, ahogy a könyvben a
művészet társadalomformáló erejét értelmezi egy kissé újra Lowry, és ad neki
egy igen érdekes kontextust.
Összességében
véve ez a könyv, bár kevésbé sikerült jól, mint az előző, de változatlanul
nagyon elgondolkodtató, és sok érdekes ötletet, gondolatot találni benne. A
célkorosztályának ideális szerintem, mert őket még kevésbé zavarja a
kidolgozatlanság, és érdemes jól az eszükbe vésniük, hogy nem bízhatnak meg
minden felnőttben, mert nem feltétlenül jó szándékú minden ember a Földön.
Kinek ajánlom? 10-14 éves korban, illetve azoknak, akik jobban értékelik
egy könyvben az alapötletet, mint a megvalósítást.
Kinek nem ajánlom? Aki nagy akcióra vagy drámára vágyik.
Cselekmény, történetvezetés: 10/6
Stílus: 10/8
Szereplők: 10/6
Érzelmek: 10/7
Összesen: 10/7
Egyéb
(spoileres):
Borító(k): Bár
az eredeti borító elég szánalmasan rossz, a magyar szerintem hangulatosra
sikerült.
Kedvenc
szereplők: (1) Kira (2) Mattie (3) Thomas (4) Kira anyja (5) Annabella,
vagy hogy hívták a nénit :D
Kedvenc
jelenetek: (1) a kezdés (gyerekek, így kell könyvet elkezdeni) (2) Kira
és Thomas a művészetről beszélgetnek (3) ... (4) ... (5) ...
Mélypont: Az hogy semmi konkrétról nem
szólt a könyv.
Kedvenc ötlet: lásd fent
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése