A
burok
(Filmszemle)
Ismét mozis élményből merítek bejegyzésügyileg, mert
egyszerűen mostanában annyira nem fejeztem be egy értelmes könyvet sem, hogy
muszáj erre vetemednem. Az előéletről csak annyit, hogy az Alkonyat után én még
nem gondoltam, hogy valaha is akarok olvasni valamit Meyertől, de végül
félretettem az előítéleteimet, és magam is megdöbbentem, hogy megszerettem A
burkot, azért vártam annyira ezt az adaptációt. A könyvről készült ajánlómat ITT
olvashatjátok.
A történetről: Létezik egy faj az univerzumban, ami
szinte kizárólag más fajok egyedeiben képes élősködni. Az úgynevezett „lelkek”
több bolygón átívelő sikertörténetük legújabb fejezeteként tekintenek a Földre,
amit sok más világhoz hasonlóan megszálltak, leigázva az emberi lakosságot.
Melanie Stryder a még néhány megmaradt ember közé tartozik, egészen addig, amíg
elfogják, és az egyik legtapasztaltabb lélek, a Vándor gondjaira bízzák, hátha
információhoz juthatnak tőle a lázadókkal kapcsolatban. Vándort azonban
meglepetés éri új otthonában: Mel nem hajlandó elpárologni, mint a legtöbb
gazdatest, amivel eddig dolga volt. Nem, Mel harcol, hiszen élni akar, és
megvédeni a szeretteit a Hajtóktól, akik belőlük is gazdatesteket akarnak
csinálni, rosszabb esetben pedig megölik őket. Azonban a Vándort is kemény
fából faragták: egyre több emléket sikerül kisajtolnia Melből, és szép lassan
megszeret két lényt, akiket nagyon nem kéne: a lány öccsét és szerelmét. Amikor
kettesben maradnak a sivatag közepén, és a lázadozó gazdatest rájön, hogy talán
megtalálhatja a szeretteit, Vándor úgy dönt, hogy maga mögött hagyja a lelkek
közti élet biztonságát, és belép az emberek érzelmektől túlfűtött, veszélyekkel
teli világába.
Nos, végül is úgy döntöttem, hogy elvárások nélkül
és teljesen kiürített aggyal ülök be a moziba, és ez jó döntésnek bizonyult,
mert bár a film végül is nem rossz, azért hagy némi kívánnivalót maga után.
Magát a cselekmény vázát sikerült szerintem egész
jól átvinni a filmvászonra, a történetet lehet érteni a könyv ismerete nélkül
is. Azt nem mondom, hogy hű de pörgős meg akciódús volt, mert hé, ez a sztori
sosem az izgalomról szólt. A film igazából egész jól megkísérelte felvetni a
kérdések egy részét, ami a könyvben fontos volt, így aztán élvezhetően laposka
történetet kaptunk végeredményül.
Ami csak azért szomorú, mert az alapanyagon
látszott, hogy lehetne ennél sokkal több is, a filmnek ugyanis a
legnagyobb
baja szerintem az iszonyatos tömörítés. Az ötszáz oldalas regénynek sikeresen
kispórolták ugyanis azokat a részeit, amik az igazi mélységét adták, valamint a
karakterek megismerését és fejlődését szolgálták. Így aztán nem gondolkodtat el
a film arról, hogy milyennek láthat minket egy másik faj, nem vet fel kérdést
az emberség valódi jelentéséről, vagy az emberiség jövőjéről ebben a világban.
És szintén emiatt van, hogy Ian csak úgy instant módon, egyik pillanatról a
másikra belezúg Vandába, ezért a film potenciálisan legjobb szerelmi szála
egyszerűen csak hiteltelenné degradálódik.
Életkép a forgatásról :D |
Viszont akadnak azért pozitívumok is a filmben,
ilyen jelesül a színészi játék. Számomra nagyjából nem kérdés, hogy Saoirse
Ronan tökéletesen eljátszotta a furcsán távoli Vandát és a tüzes, életre való
Melt is, sőt, még a csatározásaikat is korrektül megoldotta, ami nem kis szó.
Mellette még a Hajtót alakító Diane Kruger maradt meg, mint kifejezetten jó
alakítás, a többiek élvezhetően középszerűek voltak. Szegény fiúkon látszott az
igyekezet, annak ellenére, hogy eléggé korlátozott volt a mozgásterük. Legalábbis
Jake Abel (Ian) körmeszakadtáig próbált valami érzelmet csiholni a játékába, de
igazán nekem csak egy pillanatban tudott Ianné válni, már majdnem a film végén,
egyébként csak az izzadságszag érződött. A Jaredet játszó színész meg hiába
kancsított szexin a kamerába, mégsem tudtam igazán értékelni, mert az ő
karakterét aztán végképp a szerelmes jópasivá redukálta a forgatókönyv. Ja igen, és van egy színészválasztás a végén, amivel nagyon nem értek egyet, mint hozzám hasonlóan mások sem. :D
Ami még kiemelendően jó, az a látványvilág. Bár
kicsit vicces a lelkek szemmel látható vonzódása a modern építészethez (hány
éve tart az invázió, hogy ilyen profi lakberendezők lettek?), de szép a
környezet és például maguk a lelkek, illetve az utazási módjuk is jól nézett
ki.
Vanda esete a gyanúsan odasprayzettnek kinéző vérfoltokkal |
Viszont a hab a tortán néhány szemet szúró
logikai bukfenc/butaság azon kívül, amik a könyvben is alapból benne voltak,
például: a barlangban a szentjánosbogarak nem hallgatnak el rémületükben a
kiabálástól, mert effektíve halottak. :D Valamint amikor Vanda bemegy a
kórházba, a karján lévő vágásból folyik a vér, de az ugyanolyan mély fejsebe
alig vérzik (súgok: a fejen annyi ér van, hogy a legkisebb
karcolásból is dől a vér). Az ilyeneken jót lehetett nevetgélni.
Kicsit csapongó lett ez az ajánlás, talán azért,
mert végső soron nem tudom megmondani, mit is gondoljak a filmről. Lehetetlenül
rossz, idő- és pénzpocsékolás? Nem. Az év moziélménye? Hát... remélem, hogy
nem. :D Sajnos tény, hogy nem használta ki igazán a regényben rejlő potenciálokat, de ettől elvonatkoztatva egy estés kikapcsolódásnak szerintem egészen élvezhető, ha nem vár tőle az ember
túl sokat, és megelégszik a laposka cselekménnyel, meg a felületes románcokkal.
Kinek
ajánlom? Kevésbé cukorszirupos, de viszonylag egyszerű
romantikára vágyóknak.
Kinek
nem ajánlom? Sci-fi rajongóknak, FÉRFIAKNAK. :D
10/7
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése