Március 27-től látható a mozikban a Noé
című film, ami vallásosaktól, Aronofsky-rajongóktól, kritikusoktól és
átlagemberektől is felváltva kap hideget és meleget, köpdösést és imádatot,
úgyhogy már csak ezért is úgy éreztem, hogy érdemes lenne megnézni magamnak.
Mondjuk, hogy én
viszonylag objektívnek éreztem magam a filmmel kapcsolatban, mert, bár
keresztény vagyok, egyáltalán nem vártam el, hogy nagyon hű legyen az
alapanyagához a film, én szeretem a súlyosan alternatív értelmezéseket.
Kifejezetten nagy Aronofsky-fanatikusnak se mondanám magam, ugyan láttam már
két filmjét, de az egyiket nem szerettem, a másikért pedig nagyon odáig voltam.
Ráadásul a moziba úgy ültem be, hogy fogalmam sem volt, ki rendezte a filmet,
nem keresgéltem hát stílusjegyeket, és nem éreztem magam emiatt sem
csalódottnak.
A Noé igazából
egy lélektani dráma csillogó fantasy csomagolásban, erre lehet tőle számítani.
A történet szerint az elkárhozott Káin utódai egyfajta kezdetleges ipari
társadalmat alakítottak ki, eközben pedig sikeresen lepusztították az egész
bolygót. Velük szemben állnak Séth leszármazottai (technikailag már csak Noé
családja), akik próbálnak a Teremtő akarata szerint, minden élővel harmóniában
élni. Menekülésből és zuzmómajszolásból álló életük akkor változik meg, amikor
Noé álmában látja a közelgő apokalipszist, és kis segítséggel rájön, hogy az Úr
őt kéri meg az ártatlan állatok megmentésére, a világ újrakezdésére. Úgyhogy a
bukott angyalok segítségével neki is fog bárkát építeni, azonban az emberiség
közelben élő hányada megneszeli, hogy Noénak van menekülési terve a
világvégéből, ők pedig bármi áron fel akarnak kerülni arra a hajóra.
A film majdnem
két és fél óra hosszú, ennek megfelelően nyilván kellőképp fel kellett turbózni
a Bibliában maximum három oldalas és nem túl izgalmas történetet. Először is,
az egész sztori egy poszt-apokaliptikus pusztaságba lett helyezve, ez az ötlet
nekem már eleve nagyon tetszett. Ebben a világban élni nyilván nem könnyű,
szóval van itt erőszak, vér, meg gyilkosság is bőven (milyen jó, hogy valaki
behozta a nyolc éves gyerekét a moziba). A bárkaépítés a számítógépes
trükköknek hála hatalmas, epikus vállalkozássá duzzad, és érdemes megjegyezni
ezzel kapcsolatban, hogy a film díszleteinek építése során a bárka esetében
teljes mértékben a Biblia leírását követték. Kapunk még egy csatajelenetet, meg
egy katasztrófafilm-jellegű áradást, majd a film utolsó kétharmada a bárkába
szorult család küzdelméről szól a saját kis démonaikkal. Ez így együtt bőven
elég izgalmas, hogy kitöltse a játékidőt, sehol sem ül le a film, én egy
pillanatig sem unatkoztam. Bár valóban rengeteg dologban eltér az alapanyagtól
a film, de kár amiatt sopánkodni, hogy ez milyen erőszakos és borzalmas
történet, mert az Ószövetség jelentős része legalább ennyire gyomorforgató,
nincs min csodálkozni.
A történet nagy
erőssége, hogy a karakterei nagyon árnyaltak és összetettek, mindenkinek
megismerjük az egyéniségét, a vágyait, megértjük, mi hajtja. Engem elsősorban
ez vonz a bibliai feldolgozásokban, hiszen sokkal átélhetőbbé teszi a
történetet. Sokat gondolkodtam eddig is azon, hogy vajon tényleg mindenki olyan
rossz volt-e, hogy halált érdemelt, és ezt mégis hogy tudta Noé ölbe tett
kézzel végignézni? A film megválaszolja ezeket a kérdéseket, de nem feltétlenül
azt mondja, amit szeretnénk hallani. Noé (Russell Crow) ugyanis nagyon nagy
utat jár be, rettenetesen nehéz döntéseket kell meghoznia, és a végére ebbe
beleroppan. Ironikus módon pont az embersége miatt érezte magát kiválasztottnak,
és ez az emberség az, amit szép lassan teljesen elveszít, miközben minden
erejével próbálja teljesíteni feladatát. A felesége (Jennifer Conelly) ugyan jó
társként mindenben támogatja, de azért nem mindig ért vele egyet, és igenis
hajlandó a saját elképzelései mentén is cselekedni, és őszintén megmondani
Noénak, amit hallania kell.
Noé három fia
közül igazából csak a középső fiú, Hám (Logan Lerman) az érdekes, a többiek
elég semmitmondóak. (Az idősebbik teljes színészi alakításánál jobban lekötött, hogy vajon tényleg akkora a rés a két metszőfoga között, vagy csak én reagálom túl, a kicsinem meg először a nemét se sikerült megállapítanom.) Hám az a tipikus burokban nevelt gyerek, aki régóta vágyik
arra, hogy megismerje a világot, ugyanakkor vissza is retten, amikor meglátja,
milyen. Neki támad a legkiélezettebb konfliktusa a gyerekek közül Noéval, és az
apa figurájával együtt megkérdőjelezi az értékrendet is, amit a családjától
kapott, miközben pedig ezt a konfliktust próbálja feldolgozni, hirtelen kell
felnőnie és kitalálni, hogy számára igazából mi fontos az életben. Ilát, Noé
legidősebb fiának a feleségét (Emma Watson) sokan szidják, szerintem sem volt
különösebben jó az alakítása, és amikor már minden második képkockán elsírta magát,
az elég kínos volt, még úgy is, hogy akadt rá oka. A gonosz a történetben a
Szentírás egy másik részéből importált Tubalkáin, aki archetípusa az önző,
mindent és mindenkit semmibe vevő embernek, de csodálatos módon valahol az ő
álláspontja is érthető.
A sokszínű
történethez sokszínű üzenet dukál, amin bőven lehet gondolkodni még a film után
is. Az első, ami nagyon kézzelfogható, az a környezetvédelmi elvek
hangsúlyozása, hiszen a rossz, gonosz emberiség elpusztította a bolygót, Noé
pedig próbálja az ártatlan, még mindig a paradicsomi lényegükhöz hűen élő
állatokat menteni... igen, ez a filmben is benne van ilyen szájbarágósan. A
másik Noé alakján keresztül a küldetéstudat problémája: hogy meddig lehet
elmenni és mit lehet feláldozni egy cél elérése érdekében, és hogy vannak olyan
dolgok, amikről semmiképp sem mondhatunk le, mert hiába érjük el végül a
célunkat, ha másnap nem tudunk a tükörbe nézni. Persze van szó sok másról is:
családról, hűségről, felnőtté válásról, és igen, picit a hitről is.
Mindezt pedig
egy nagyon kidolgozott látványvilág illusztrálja, ami helyenként elég giccses
és túlzsúfolt, de vannak kifejezetten kreatív pillanatai is. Ilyen például az
egyik átvezető résznél a stop motion technika alkalmazása (amikor állóképek összevágásából
hozzák létre a darabos mozgás élményét), vagy a teremtéstörténet gyorsított
változatának előadásánál használt animációk. A zene tipikus soundtrack, sosem
ugrott ki feltűnően a történetből, de jól támogatta az érzelmi töltését.
Összességében
nekem kifejezetten tetszett a film, szerintem megszólíthat vallásosakat és nem
hívőket egyaránt, de érdemes elolvasni előtte egy kicsit a Biblia elejét, úgy
sokkal könnyebb követni, hogy miről beszélnek. Azonban egyértelműen nem való a
film azoknak, akik szeretik a szóról-szóra bibliaadaptációkat, mert lesz ezzel
bajuk bőven. Ráadásul klasszikusan fantasy-rajongóknak se tudnám ajánlani,
ahhoz messze túl hosszú benne a sok dráma, kevés cselekmény a végén. Annak
viszont ideális, aki szeretne rágódni a történet emberi tragédiáin és
ellentmondásos erkölcsi dilemmáin.
10/9 pont
(Eredetileg publikálva itt: http://eotvoskollegium.blog.hu/2014/04/11/vilagvege_es_kuldetestudat#more6013763 )
(Eredetileg publikálva itt: http://eotvoskollegium.blog.hu/2014/04/11/vilagvege_es_kuldetestudat#more6013763 )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése