Neil
Gaiman – A temető könyve
(Könyvkuckó)
Na végre, eljutottam odáig, hogy
befejezzem az első könyvmoly párbajos olvasmányomat. Még sose voltam ennyire
megcsúszva az akcióval, jobb lesz, ha belehúzok.
Senki Owens élete csecsemőként
gyökeresen megváltozik, amikor egy titokzatos, késes férfi meggyilkolja a
szüleit és a nővérét. A kisfiút is megölné, de ő elszökik, és véletlenül
bemászik a régi temetőbe, ahol a kísértetek védelmük alá veszik őt. Miután
megmentik, hosszas tanácskozás után eldöntik, hogy felnevelik a gyereket. Senki
így rég halott emberek és sírok között cseperedik, természetfeletti kalandokat
él át, de közben sok olyan dolog kimarad az életéből, ami a kortársainak
teljesen normális. Sen bármennyire is szeretné, nem hagyhatja el a temetőt,
hiszen a férfi aki az életére tört, még mindig odakint van, és rá vadászik.
Fun fact rólam: szenvedélyes
érdeklődéssel bírok a temetők iránt. Ha egy másik országba, városba, faluba
látogatok, előbb-utóbb biztos a helyi sírkertben kötök ki. Szeretem nézegetni a
sírokat, belegondolni a mögöttük lévő történetekbe, megkeresni a családtagokat
és történetesen azt is megfigyeltem, hogy a temetkezési szokások még Európán
belül is érdekes eltéréseket mutathatnak. És tudom, hogy ezzel mások is vannak
így, például Audrey Niffenegger, aki dolgozott is a világhírű Highgate
temetőben és Neil Gaiman megemlíti a köszönetnyilvánításában, mint ennek a
könyvnek az egyik fő inspirációforrását.
Szóval nekem igazi meleg hájjal
kenegetés volt ez az alapmitológia, aminek nagyon dióhéjban az a lényege, hogy
a halottak szellemei a temetőkben egyfajta saját kis valóságban élnek, ahol van
akaratuk, vágyaik, személyiségük, saját kis élettörténetük, de ez az élet nem
fejlődik vagy változik, mint az élőké. Ehhez jönnek még hozzá adalékok, mint
például a Szürke Hölgy, a dance macabre (édesen szó szerint), vagy a más,
könyvben megjelenő természetfeletti lények. Összességében ez az egész egyveleg
összehoz egy ködös-borongós (és nagyon-nagyon komplex meg teljes!) viktoriánus
hangulatú mitológiavilágot a modern városka közepén. Sen ebben a világban nő
fel, és mivel a temető varázslata védelmezi, kissé maga is természetfelettivé
válik.
A legjobb a mitológiában az, hogy olyan
kézzelfoghatónak tűnik, mintha tényleg létező mítoszokat olvasnánk. Gaiman
kiemeli a könyvben, hogy minden mítoszban és népszokásban van egyfajta
megfoghatatlan spiritualitás, és a könyvet olvasva azokról is pontosan ezt
érezzük, amikről jól tudjuk, hogy az író képzeletének szüleménye. És ez óriási
pluszt ad az atmoszférához, mert valahogy én is részének éreztem magam tőle
ennek a világnak.
A történet maga nem különösebben
eredeti, klasszikus mesei formulákat követ: a magányos hős (majdnem egyedül)
kiáll húsz életveszélyes kalandot, míg végül felnő és a tapasztalatoktól
megerősödve képessé válik, hogy legyőzze az ősellenségét is, akin mindig
bosszút akart állni. VÉGE Amitől mégis működik, az az a tény, hogy ez sokkal
inkább hangulatregény, mintsem cselekményközpontú. A hangulat pedig olyan
gaimenesen furcsa. Sen története egyszerre bájos és hátborzongató, nevettető és
szomorú, de az biztos, hogy egy ponton előbb-utóbb beránt valamivel.
A karakterek érdekesek és alaposan
kidolgozottak. A szellemek többsége ugyan egy-egy jellemvonást vagy funkciót
képvisel markánsan (például Mr. és Mrs. Owens a gondoskodó apa-, illetve
anyafigura), de többnyire az ő háttértörténetükben is van egy-egy csavar, ami
miatt érdekesek és jópofa látni Sen kapcsolatának alakulását például a gyerekek
szellemeivel, akiket túlnő időközben. Hősünk mindenkitől mást tanul, és másban
tud fejlődni az élete megismerése által. A Jack-ek olyan sztereotíp fajta
gonoszok, nem különösebben rétegeltek. Akik jól kidolgozott karakterek, az maga
Sen, Liz, a temetőn kívül elhantolt boszorkány, Scarlett, illetve Silas és Miss
Lupescu. Persze a leginkább behatóan Sent ismerjük meg, aki egy érzékeny,
felelősségteljes fiú, és jó volt látni a felcseperedését. A könyv jó pár
érzelmes pillanatot is tartogat, különösen a vége volt számomra könnyfakasztó.
Mindamellett érdekes kérdéseket is
feszegetet néha a könyv, nem csak a mitológiával kapcsolatban (ami nagyjából
Gaiman egész munkásságának sajátja). Ezen kívül ami számomra figyelemfelkeltő
volt, milyen őszintén ábrázolta a könyv, hogy az emberek mennyire félnek attól,
amit nem értenek, és milyen elszántan veszik árnyékképekkel ezeket a
megmagyarázhatatlan dolgokat ahelyett, hogy szembenéznének vele. Tanulságos
volt Sen kis kalandja is a közoktatásban, amikor nem törődve a saját javával
segített a kisebb gyerekeknek, akiket a nagyok terrorizáltak. Ez, és még a
cselekmény több más mozzanata is arra irányítja a figyelmet, milyen fontos
kiállni azért, amiben hiszünk, és felelősséget vállalni azért egyénért vagy
közösségért, aki/ami arra érdemes. De összességében mégis leginkább a felnőtté
válásról szól a könyv, hogy milyen rácsodálkozni a világra, megtapasztalni az
erőnk határát, túllépni rajta és végül elérni azt a pontot, amikor
menthetetlenül ki kell repülnünk a fészekből.
Ez a könyv olyan, hogy tipikusan helye
van a polcon, pluszbónusz vásárlásra sarkalló faktorként ugyanis egyedi stílusú
fekete-fehér illusztrációk vannak benne, amik szintén hozzátesznek a
hangulathoz. De enélkül is olvasásra érdemes.
Kinek ajánlom? Aki szereti Gaimant és/vagy a fülszöveg elnyerte a
tetszését, az nyugodtan olvassa, magabiztosan teljesítő kis könyv ez.
Kinek nem ajánlom? -
Cselekmény, történetvezetés: 10/8
Stílus: 10/10*
Szereplők: 10/9
Érzelmek: 10/9
Összesen: 10/9
Egyéb
(spoileres):
Borító(k): Elsőre
nem nyújt oylan sokat, de ha elég hosszú ideig nézed, akkor elkezdenek hatni az
apró részletek, és rájössz, hogy mennyire király.
Kedvenc
szereplők: (1) Sen (2) Liz (3) Miss Lupescu (4) Silas (5) Scarlett
Kedvenc
jelenetek: (1) Sen kalandja az iskolában (2) Sen és Miss Lupescu végre
egy hullámhosszra kerülnek (3) Sen és Liz megismerkedése (4) Sen és Scarlett kalandja
a temetődomb belsejében (5) a dance macabre
Mélypont: Scarlett
el akar feledkezni Senről
Kedvenc
ötlet: a Szürke Hölgy, a dance macabre, a... minden :D
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése