Isaac
Marion – Eleven testek
(Könyvkuckó)
Na hát akkor az a dicsőséges pillanat
is eljött, amikor írok az első könyvmoly párbajos könyvemről. Ez a könyv
érdekes eset volt, mert rám nem jellemző módon megnéztem a filmet jóval
azelőtt, hogy elolvastam volna. Talán ezért, talán másért, de nem volt
zökkenőmentes a kapcsolatunk eleinte, szerencsére aztán pozitív irányba
változott.
Filmplakát-borító... hova dugod azt a gazt, R fiam? |
R zombi. Röviden ennyi. Hosszabban: R
egy nagyon különös zombi. Bár ugyanúgy agyakat zabál, mint a többiek, benne még
megmaradt valami... valami több. R vágyna az emberi kapcsolatokra, hiába nem
tudja rendesen kifejezni magát, hiába nem emlékszik az életére, azért a maga
módján próbálkozik egy kis értelemmel megtölteni maga körül a dolgokat. Azonban
egy szép napon minden megváltozik, mert R vadászat közben meggyilkol egy Perry
nevű fiatal férfit, és az agya elfogyasztásakor meglátja az emlékeit az egykori
szerelméről, Julieról. Julie épp kartávolságon belül van, úgyhogy R megmenti a
lányt a zombitáppá lényegüléstől, és elviszi magával a kis kuckójába, ahol
nagyon romantikusan kvázi fogva tartja. Egy idő után azonban a lány is kissé
megenyhül az irányába, és a kettejük között kialakuló törékeny kapcsolat lassan
átformálja mindkettejük képét önmagukról és a világról.
„–
Tudod, mit, Perry? – szólal meg. A hangja reszket a saját fájdalmától. – Végül
mindenki meghal. Elpusztul minden. Tudjuk mindannyian. Emberek, városok, az
egész civilizáció. Szóval, ha ennyi lenne az egész lényege, halott vagy élő,
itt van vagy nincs itt, mi a kurva élet lenne bárminek is az értelme? – felnéz
a lehulló levelekre, és kinyújtott kézzel elkap egyet: tűzvörös juharfalevél. –
Anyám mindig azt mondta, erre van az emlékezetünk. És az emlékezet ellentéte, a
remény. Hogy az elmúlt dolgok mindig számíthassanak. Hogy támaszkodhassunk a
múltunkra, építhessünk jövőt magunknak – megpörgeti az arca előtt a levelet,
jobbra-balra. – Anyám azt mondta, az életnek csak akkor van értelme, ha tudjuk
úgy látni az időt, mint Isten. A múltat, a jelent, a jövőt, mind egyszerre.
Megengedem
magamnak, hogy odanézzek rá. Meglátja a könnyeimet, megpróbál egyet letörölni
az arcomról.
–
És akkor? Mi a jövő? – kérdezem, meg sem rezdülve, ahogy az ujjai
végigsimítanak a szemem fölött. – A múltat meg a jelent látom, de mi a jövő?
–
Hát... – feleli kis, erőtlen kacajjal –, gondolom, ez benne a nehéz. A múlt
tényekből van meg történelemből... azt hiszem, a jövő viszont csak reményből.
–
Vagy félelemből.
–
Nem – határozottan megrázza a fejét, és a hajamba tűzi a levelet. – Reményből.”
Na... hol is kezdjem? Volt olyan
ismerősöm, aki feladta ezt a könyvet, és végül is értem, hogy miért. Sajnos az
az igazság, hogy a könyv negatív tulajdonságai elég dominánsak az elején, és
ezzel elriaszthatják az olvasók egy részét. Az első ötven oldalon nem igazán
látszik, mitől több ez egy bugyuta tinédzserrománc-sztorinál, amin film se
segít, mert ott teljesen erre a vonalra mentek rá, gondosan kihagytak minden
komolyabb tartalmat, és humorral próbálták fogyaszthatóvá tenni. A könyv nem
kifejezetten vicces, szóval ez nemigen működik, de még ha az is lenne, az a
benyomásom, hogy alapból ez az ember-zombi románc ötlet akkora hülyeség, hogy
nem tenné elfogadhatóvá a történetet jó humorral együtt sem.
A másik ok, hogy miért nem kedveltem az
elején a könyvet, az a főszereplő hármasban keresendő. A fiúkkal, R-rel és
Perryvel nincs gond, de Julie sajnos nem vált szerethetővé a számomra
egyáltalán. Az egy dolog, hogy az elején teljesen életképtelenül viselkedik...
mármint elég nagy dolog, de azért túlléptem rajta valahogy, de aztán meg sehogy
sem hittem el, hogy ő az a fényhozó csodálatos lény, aminek a könyv lefesti.
Számomra Julie inkább egy naiv és felszínes, de ezen túl teljesen átlagos
lánynak tűnt, és hiába derült ki róla egy csomó minden a könyv során,
alapvetően ezt a képemet róla nem tudta átírni. Még azzal se értek egyet, hogy
nem előítéletes, mert hát az, R-rel szemben ugyan nagyon elfogadó valóban, de
ez R legjobb barátjára, M-re már nem terjed ki, még a könyv vége felé is
egyértelmű jelét adja Julie, hogy undorodik tőle. Így viselkedik egy igazi
példakép.
Szerencsére voltak azért tényezők, amik
az ellen hatottak, hogy elhajítsam a könyvet. Az első ilyen a stílusa volt. A
könyv nagyon szépen van megfogalmazva, néha kifejezetten költői. Ez és a világ
meg a főszereplő helyzete együtt megalapoznak egy melankolikus hangulatot, ami
mondjuk a posztapokaliptikus műveknek általában eléggé a jellemzője, de persze
ettől még ez esetben is jól működik.
„Mi
maradt belőlünk? (...) Se országok, se kultúrák, se háborúk, ám mégsincs béke
sem. Milyen legbelső igazság maradt meg akkor? Mi mocorog még a csontjainkban,
ha minden más lefoszlott róluk?”
Aztán, a második dolog, ami tetszett,
az Perry karaktere volt. Eleinte nehezen helyezkedtem bele az ő kis életébe,
aminek elég banális oka van: a neve. Na már most, a könyvről azt kell tudni,
hogy alapvetően a Rómeó és Júlia ihlette, és ezt annyira nem titkolja a szerző,
hogy a drámában szereplő nevek alapján nevezte el a karaktereit (R, mint Rómeó,
Julie, mint Júlia, M, mint Mercutio...). Szegény Perry húzta a rövidebbet, mert
esetében ugye a Páriszt kellett modernné és angolossá varázsolni, hát ennyire
sikerült. Ezzel csak az a baj, hogy én nagy rajongója voltam pár éve a Phineas
és Ferb című zseniálisan szatírikus rajzfilmnek, és ott az egyik karakter
Kacsacsőrű Kerry, azaz Perry, the Plathypus. Hát szerintetek el tudtam olvasni
egyszer is úgy a nevét, hogy ne ő jusson eszembe? (Nem, nem tudtam.) És amikor
ezen túljutottam, akkor jött a csavar: ez csak egy becenév, az igazi
keresztneve Pear. XD Mondanom sem kell, ez nem javított a helyzeten.
Na de amúgy milyen karakter az én drága
egy kacsacsőrű körtém? Nagyon érdekes. Már a halála után kerülünk vele kapcsolatba,
amikor R az agya megevésén keresztül megismeri az életét, majd utána úgy tűnik,
hogy Perry lelke valamilyen formában ott maradt vele. Igazából az ő története
volt az első dolog, amit igazán élveztem a könyvben. Tulajdonképpen arról
mesél, hogy egy naiv, idealista, életvidám fiú hogyan vesztette el szép lassan
a képességet, hogy értelmet találjon az életében, hogyan vesztette el apránként
a reményt egészen addig, míg végül már az öngyilkosságot látta csak útnak maga
előtt. Szintén nem újdonság ez a fajta kiábrándultság a műfajtól, ugyanakkor az
különös, hogy más regényekben azok a szereplők, akik ennyire szétcsúsztak,
általában sokkal rosszabb helyzetben voltak, mint Perry. Mellesleg az, hogy ezt
az egészet az író egy folyamatként ábrázolja, aminek látjuk minden lépését,
különösen átélhetővé teszi.
Vele szemben ott áll a másik
főszereplő, R, aki ennél halottabb már aligha lehetne, de ő nem az a fajta,
hogy ebbe beletörődjön. :D R elég furcsa keveréke az idealistának és a
realistának, annak ellenére, hogy tele van a feje szép eszmékkel, egy másik
élet utáni vággyal, folyamatosan jelen van a gondolataiban az is, hogy a vágyai
mennyire nem összeegyeztethetők a valósággal, és ez valahol szomorú. A
küszködése, hogy kifejezze magát, hogy megértesse magát az élőkkel szintén
nagyon szerethetővé teszik. R egy nagyon könnyen megkedvelhető narrátor, és az
ember tényleg szurkol neki, hogy elérje, amit akar.
A filmben Theresa Palmer és Nicholas Hoult főszerepel egész jó alakítást hozva |
„Rövid
életem során egy csomó döntést hoztam meg csak azért, mert azt hittem, azt
várják tőlem, de végül az apámnak lett igaza: a világnak nincsenek szabályai. A
szabályok a fejünkben vannak, a közös, emberi tudatunkban. Ha vannak szabályok,
azokat mi alkotjuk. És meg is változtathatjuk őket, amikor csak úgy tetszik.”
Bár alapvetően romantikus regényként
van reklámozva a könyv, számomra nem a szerelmi szál volt benne a meghatározó.
Persze, az is jelen volt, a maga bukdácsoló és kissé hiteltelen módján, még az
a szerencse, hogy R fizikai korlátai miatt a regény nagy részében egészen
plátói maradt pusztán ez a vonzalom. Nem, amiről nekem szólt ez a regény, az az
identitásválság volt. Válság egyrészt R részéről, aki ki akar törni a saját
állapotából, több szeretne lenni puszta zombinál, másrészt az emberi
közösségekben. A könyv nagyon szépen és érzelemgazdagon ábrázolja az
emberéletek leértékelődését egy összeomló világban. Bemutatja azt a kiégést,
amivel a puszta túlélés jár, és állást foglal amellett, hogy végső soron van
szépség és jóság a világban, és hogy ezek az apró, látszólag haszontalan dolgok
adnak értelmet a létezésünknek, hangsúlyozza az emberség és az emberi érzések
fontosságát. A Csontik azon kívül, hogy jó parafaktorok, elég jó metaforái a
puszta létezésnek, a részvét nélküli emberiségnek. Mellesleg az, hogy a
zombiság kitörését is valahogy ködösen összekapcsolja az emberiség
lealjasulásával, egy érdekes gondolat és társadalomkritika.
Az előzménykötet borítója |
Szóval a közepére ezek a dolgok
kifejezetten megszerettették velem a könyvet. Sajnos a lezárást már kevésbé
találtam lenyűgözőnek, végül is illett a könyvhöz, de érzésem szerint túl
egyszerű és rózsaszín volt. Ezen némileg segített az epilógus, ami még ezzel
együtt is meghatóra sikerült. És végül is invesztált annyira érzelmileg a könyv összességében, hogy kíváncsi legyek
az előzménytörténetre, ami angolul már megjelent, és a folytatásra, amit jövő
tavasszal szeretne befejezni a szerző. Mert igenis maradtak még itt érdekes
társadalmi és emberi kérdések, és szeretnék még R emberré válásáról meg
kalandjairól olvasni... és hátha közben még Julie-t is megszeretem.
Szerintem érdemes adni az Eleven
testeknek egy esélyt, mert az a könyv sok szempontból több, mint aminek elsőre
látszik, de azért nem kell túl sokat várni tőle.
Kinek ajánlom? Ha nem riadsz vissza az intelligens és érzelmes zombik
gondolata, valamint hajlandó vagy lenyelni egy kis romantikát, akkor ez bőven
lehet a te könyved.
Kinek nem ajánlom? Aki akcióra és klasszikus, hörgős, vérszomjas zombikra
áhítozik.
Cselekmény, történetvezetés: 10/8
Stílus: 10/10
Szereplők: 10/9
Érzelmek: 10/9
Összesen: 10/9
Egyéb
(spoileres):
Borító(k): Szívesebben
láttam volna valamelyik eredeti angol borítóval, mint a filmessel.
Kedvenc
szereplők: (1) R (2) Perry (3) M (4) Nora (5) a zombigyerekek
Kedvenc
jelenetek: (1) Perry és Julie fent idézett beszélgetése (2) Nora
faggatja R-t :D (3) M meg a tömbi zombi megtalálja az elkeseredett R-t (4) Perry
gyerekkori emlékei (5) epilógus
Mélypont: a
zombik szexelnek-jelenetről le tudtam volna mondani
Kedvenc
ötlet: a zombiság, mint a társadalom érzelmi problémáinak vetülete
Úúúh, tényleg, nekem is folyton a Kerry-Perry dolog zavart be az olvasásba... :D Nálam emelte a dolog fényét, hogy angolul olvastam :)) Egyébként nálam is a szex verte ki a biztosítékot (pedig M-et nagyon bírtam a könyvben), de a gyerek/feleség szál sem jött be... :))
VálaszTörlésNa, örülök, hogy nem vagyok egyedül a fura kis asszociációmmal. XD
TörlésJuj, a gyerekek még hagyján, őket valamelyest értettem, hogy miért vannak ott, de a feleség tényleg kihagyható lett volna, mint ahogy a filmből ki is hagyták.