Ellen
Hopkins – Identical (Azonosak)
(Könyvkuckó)
Kalaeigh és Reanne Gardella egypetéjű
ikrek, akiknek az életében látszólag minden tökéletes: csinosak, okosak,
népszerűek, felső osztálybeli szüleiknek köszönhetően pedig mindent
megengedhetnek maguknak, amire vágynak. A valóság azonban egészen más: a lányok
öt éves korában történt egy szörnyű autóbaleset, amit az anyjuk azóta sem
tudott megbocsátani az apjuknak, aki ittasan vezetett. Anyu azóta politikai
babérokra tör, hogy minél távolabb lehessen otthonról, ez pedig jó ürügy arra,
hogy ne vegye észre, hogy... nos, hogy apu azóta rendszeresen megerőszakolja
Kalaeigh-t, amióta ő nincs otthon, és mivel bíró, ezt ugyanúgy megússza, mint
anno az ittas vezetést. A lányok csak egymásra számíthatnak, a helyzet pedig
egyre rosszabbra fordul, ahogy anyu a választási kampány célegyenesébe ér. Vajon
lesz Kalaeignnek és Reanne-nek ereje kitörni a helyzetből, mielőtt az teljesen
tönkreteszi őket?
Mint sejthető ez a könyv jellemzően nem
a boldogságról, a napfényről és a madárdalról szól, ezzel is keltette fel az
érdeklődésem. Ellen Hopkins az USÁ-ban méltán elhíresült szerző, aki a
könyveiben mindig elég súlyos kérdéseket feszeget, például családon belüli
erőszakról, függőségről, öngyilkosságról, mentális betegségekről, rákról,
vallási kérdésekről és a homoszexuálisok megítéléséről is írt a regényeiben. A
témaválasztáson kívül azonban van még valami, ami kiemeli a hölgyet, ez pedig
az a tény, hogy a könyvei egytől egyig szabad versben íródtak.
Ez erre a regényére is igaz. Első
ránézésre, ha kinyitod, olyannak tűnik, mint egy verseskötet: egy-másfél oldalas
költemények, vastaggal kiemelt címmel. Csakhogy igazából az egész egy
összefüggő cselekményt elmondó, regényszerű történet leíró részekkel és
párbeszédekkel. A két lány elbeszélése szabályos időközönként váltakozik,
általában egy olyan vers van a váltásnál, amiben bizonyos sorok ki vannak
emelve, és ez mindkét lány elbeszélésében megjelenik, de nagyon más módon.
Szerintem ez rendkívül jó ötlet volt az összefésülés terén. Más szempontból is
ötletes a kötet, például szerepe van a formázásnak is, gyakoriak a képversek.
A regény központi dinamikáját egyébként
a két testvér személyiségének feszülő ellentéte adja, a kezdő vers mindjárt
erről szól. Kaeleigh az ártatlan, szende áldozat, aki tűri fogcsikorgatva, ami
történik vele, befelé fordul, elzárkózik mindenki elől, és szabadulást is a maga
csendes módján keres, amikor a bulímiába és a vagdosásba menekül. Reanne ezzel
szemben kifelé éli meg a dühét: jön, megy és vidáman önpusztít. Az ő élete az
olcsó drog és a még olcsóbb szex körül forog, két végén égeti a gyertyát, és
próbál minél kevesebb időt öntudatán tölteni. A helyzet, amibe kerültek,
annyira kínzó a lányok számára, annyira nem látják, hogyan tudnának ebből az
egészből kitörni, az apjuk úgy beléjük verte, hogy nincs értelme segítséget
kérni, hogy csak nagyon drasztikus pótcselekvésekkel tudnak nagyjából
egyenesben maradni. Annak ellenére, hogy a két lány tűz és víz, és azért fújnak is a másikra (Reanne például féltékeny Kaeleighre azért, amiért ő az apjuk megkérdőjelezhető szeretetét élvezi), mégis azért vannak a kapcsolatuknak jó pillanatai, kiállnak egymásért, és próbálnak a másik számára igazi család lenni, ha már mindenki más megszökött a családi szerepéből.
Egyébként annak ellenére, hogy milyen kilátástalannak látják a helyzetüket, lenne segítség. Ott van
először is Kalaeigh pótnagymamája, akihez bejár az idősotthonba. A néni nagyon
friss szellemileg, és nagyon jó meglátásai vannak. Nem volt könnyű élete,
hiszen zsidó, és emiatt Európában mindenféle szörnyűségek érték, így hát
hitelesen tudja mondani a lánynak, hogy érdemes megnyílnia valakinek, elmondani
a problémáit. És ott van még Ian is, aki már nagyon régóta szeretne Kalaeigh
párja lenni, de megérti, hogy a lánynak van valami az életében amiről nem tud
beszélni, és ami ezt megakadályozza. Nagyon tetszett vele kapcsolatban, hogy az
írónő nem esett abba a hibába, hogy idealizálja őt: annak ellenére, hogy
próbált kitartani a lány mellett, azért kifejezte, hogy ez talán nem fog neki
menni. Ezen kívül szerepe van még a lányok vér szerinti nagyszüleinek is,
akikkel nem tartják a kapcsolatot, ez is egyik célja a lányoknak, hogy
kiderítsék, miért alakult ez így.
Azt kell mondanom, hogy a tizennégyes
korhatár, amit ráírtak a könyv hátuljára, bőven kell ehhez a regényhez, a
tizenhatost se sokallom, mert tényleg, a lányok isznak és drogoznak és
szexelnek benne, szóval egyrészt nem is mutat jó példát, de nem is az a célja,
hanem pont két elveszett gyerek tévelygését akarja megmutatni a sötétben.
Másrészt a nemi erőszak és Reanne kikacsintása a szadó-mazo szexre kapcsán van
pár kifejezetten gyomorforgató jelenet a könyvben, ami még engem is megviselt.
Ha viszont valaki bírja az ilyesmit,
akkor ezt egy nagyon lenyűgöző olvasmányélménynek fogja találni. A különleges
fogalmazásmód lehetőséget ad a könyvnek, hogy sokkal líraibb legyen, mint a
sima regények, az oldalak egy részén nem a cselekményen, hanem a lányok csontig
lecsupaszított érzelmein úszunk, ezért is olyan nehéz befogadni a könyvet.
Mindenesetre szerintem fontos üzenete van a történetnek, arra hív, hogy figyelj
a jelekre, mert a legjobb családban is lapulhatnak ilyen mocskos dolgok, és
hogy az elhallgatás és az érzelmek rosszul kifejezése milyen pusztító hatással
lehet az emberi lélekre.
És a végén van egy akkora csavar a könyvnek,
hogy nekem személy szerint a fal adta a másikat, mert hiába tűntek fel bizonyos
dolgok útközben, egyáltalán nem raktam össze a képet. Nem mintha amúgy nem
imádtam volna, de így még jobban megszerettem, miközben a padlóról szedtem fel
az állam.
Egyébként a borító képen nem mutat
sokat, de élőben az ezüstszínű alapja a borítónak tükröződik, ezért úgy néz ki,
mintha összekaristolt tükör lenne.
Kinek ajánlom? Aki bírja a léleknyomorgató könyveket, kifejezetten durva
tálalásban.
Kinek nem ajánlom? Széplelkeknek.
Cselekmény, történetvezetés: 10/10*
Stílus: 10/10****
Szereplők: 10/10**
Érzelmek: 10/10**
Nyelvi nehézség (angol eredeti): 10/8
(Nem vészes maga a szókincs, de a verseket mindig nehezebb kicsit követni, mint
a sima prózát, úgyhogy némi gyakorlatot igényel az olvasása.)
Összesen: 10/10**
Egyéb
(spoileres):
Borító(k): A
borítóról már fent szóltam. Ugyanúgy, ahogy a cím, ez is trükkös, utalhat a fő
csavarra, ha elég okos vagy, hogy észrevedd a jeleket.
Kedvenc
szereplők: (1) Ian (2) Gerda (3) Kaeleigh (4) Reanne (5) a nagymama
Kedvenc
jelenetek: (1) a befejezés (2) Gerda elmondja Kaeleighnek az élete
történetét (3) Reanne elmegy a nagypapájukhoz (4) Kalaeigh végre enged Iannek
(5) Gerda újra találkozik az élete szerelmével
Mélypont: az
erőszakolós jelenetekKedvenc
ötlet: a formátum fantasztikus és remekül illik a témához
Hopkinst már kívánság listára tettem egy ideje, mert nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen lehet egy verses regényt olvasni (főleg angolul), de téma alapján ezt jobb, ha hanyagolom egy ideig még.. melyik az, amelyik emészthetőbb témájú az írónőtől? :D
VálaszTörlésÖöö... :D Mindegyik ilyen témájú kb. Gigi olvasott sok Hopkinsot, ő azt mondta nekem, hogy messze ez a legdurvább könyve. Talán így a leírások alapján a legújabb regénye, a Rumble (azt hiszem, az a címe ^^;) egy kicsit szolidabb, lehet, hogy én azzal kezdeném... ha nem ezzel kezdtem volna. XD Vagy az Impulse-zal (az öngyilkosságos-elmegyógyintézetes, a Rumble-ban meg egy srác birkózik a hittel, miután az öccse öngyilkos lett).
Törlés