Meg
Rosoff – Just In Case (A biztonság kedvéért)
(Könyvkuckó)
... akkor ezt a könyvet neked írták. Ha
valaha gondoltál már arra, hogy ma akár el is üthetne egy autó vagy beléd
csapna a villám, akkor ez a könyv rólad szól. Elmondhatatlanul profi munka,
fantasztikus regény és nem értem miért nem fordították még le magyarra. Nincs
igazság a földön.
David Case élete fordulópontjához ér
egy nyár végi napon, amikor egy éves kisöccse, Charlie, úgy dönt, hogy
megpróbál kirepülni az ablakon. Bátyja az utolsó pillanatban elkapja, így
megmenti az életét, de a tizenöt éves fiú világa pillanatok alatt darabjaira
hullik. Úgy érzi a Sors üzent neki: el foglak kapni, David, és ez a rögeszme
teljesen betölti az életét. Arra a döntésre jut, megpróbál elfutni a végzete
elől: megváltoztatja a nevét, a kinézetét, hátha így megmenekül. Ennek következtében
kénytelen új barátok után nézni, mert a régi haverjai levegőnek nézik, és a
nagy szerelem is rátalál egy hóbortos fotóművész, Agnes személyében. De nem
csak ilyen hétköznapi dolgok várnak Davidre. A Sors ugyanis szeret játszani...
Mint sejthető, ez inkább karakter-,
mintsem cselekményközpontú regény, bár a cselekmény is igen meglepő és váratlan
fordulatokkal operál a műfajhoz képest. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy
a könyv közepénél történt valami, amitől letapadt az állam a padlóhoz, és mire
nagy nehezen felvakartam volna, a végén megint beütött egy olyan fordulat,
amitől visszatért az előző helyzetébe. Mégis az összes esemény középpontjában
David (Justin) személye áll, és igazából ez az érdekes, hogy benne hogyan
csapódnak le a különböző élmények.
Bár már írtam a kamaszkori öndefiníciós
válságról idén a Percy Jackson-könyvek kapcsán, de úristen, ha azokban
megjelenik a téma, akkor a Just in Case ennek a jelenségnek az esszenciája. David
tulajdonképpen az „átlag kamasz” állatorvosi lova, szinte minden problémával
ami ebben a korban előfordulhat: tizenöt évesen éppen beér ebbe a nagyon
érzékeny életszakaszba, amikor traumatizáló élményként hat rá az öccse
majdnem-balesete, és ez láncreakcióként indítja el a személyisége összeomlását.
Ebben nyilván nem segít a családi háttér, a szülei nem igazán foglalkoznak
vele, amióta kisbaba született a családban. Ráadásul amikor felveszi magára
Justin személyiségét, az iskolában is céltáblává válik, a fiúk gúnyolódásának
kereszttüzébe kerül. A lányokkal sincs azonban minden rendben, hiszen hősünkben
elkezdenek dúlni a hormonok is rendesen, és az ezzel felszínre törő minden
problémát és sutaságot is nagyon hitelesen ábrázolja az írónő. Nyilván a
helyzetnek az adja az alapot, hogy David amúgy nem egy nagyon karakteres
személyiség, nincsenek meghatározott érdeklődései, nem tehetséges igazából
semmiben, és igazán mély barátságai sincsenek az események előtt, így nincs
semmilyen kapaszkodója.
Viszont, ahogy Justin egyre mélyebbre
zuhan a gödörbe (és ez a gödör elég mély, főhősünk nagyjából a regény felénél
eléri a klinikai depresszió szintjét) azért mégis talál olyan embereket, akik
megpróbálnak segíteni neki, de legalábbis mellette állnak. Először Peter
szegődik mellé hűséges barátként, aki lerombolhatatlanul pozitív életszemléletével
mindig tükröt tart Justin elé, hogy lehet másképp is nézni a világot. Dorothea
is valahol ezt teszi, azzal, hogy úgy szemléli Justint, mint egy pszichiáter a
páciensét, tudományos érdeklődéssel, némi távolságtartással, de végtelenül
együtt érzően. Egyikük sem kérdőjelezi meg Justin elmeállapotának épségét
(legalábbis nem jobban, mint maga a főhős), amit mi sem bizonyít ékesebben,
mint hogy még a képzeletbeli kutyáját is látják, és ezért tudnak végül is
eljutni a fiú kis világába. Bár tényleg elnézően viseltettek a furcsaságai
iránt, közben mégsem volt soha az az érzésem, hogy túlságosan pátyolgatták
volna, igenis terelték a normális emberek világa felé.
A francia borító... ezt elfogadnám magyarnak is |
Agnes viszont, Justin nagy szerelme,
elég ellentmondásos ilyen szempontból: eleinte ő is segítő szerepben tűnik fel,
de igazából a tizennyolc éves lány, aki maga is alig van túl a saját
kamaszkorán, nem képes elég figyelmet és megértést fordítani a fiúra, sőt,
inkább megrémül a problémáitól, ezért erőszakosan változtatni igyekszik
Justinon, ami ilyen formában nyilván kudarcra van ítélve. Ezért míg eleinte
tényleg jó hatással van a fiúra, a végére inkább negatívba fordul át. És bár
Justin kapcsolata a szüleivel még elhidegültnek is csak jóindulattal nevezhető,
az apját például alig említi a könyv, bár a család része, de ugyanez nem
mondható el Charlie-ról: főhősünk, amikor csak egy kicsit is agyánál van,
törődik az öccsével, és látszik, hogy tényleg szereti őt, sajnálja, amiért magára
hagyja, és ez a mély testvéri szeretet az egyik horgony, amiben végül is
kapaszkodni tud.
És ami még erősíti a könyv
különlegességét, az az igen egyedi ábrázolásmód. Bár manapság nagyon népszerű
az E/1-es narráció, de itt az E/3 abszolút jól működik, mert így nem csak
Justin nézőpontját ismerjük, hanem a szituációtól függően több más szereplőjét
is, és ez ismét egy lehetőség a kontrasztok elmélyítésére.
Még ami igazán nagyon-nagyon meglepett,
az a szürreális elemek alkalmazása könyvben. Nem csak Justin képzeletbeli
kutyájára gondolok, hanem például arra, hogy a regény legmélyebb filozófiai
igazságait a másfél éves Charlie fogalmazza meg magában, vagy a Sors sunyiban
itt-ott elejtett kis monológjaira, ami mind nagyon szórakoztató. Ezeket lehet
többféleképpen értelmezni, nyilván Justin nem túl stabil elmeállapota csak az
egyik magyarázat, de én hajlok arra, hogy az írónő talán ezzel is a kamaszkor
átmeneti jellegét kívánja hangsúlyozni, amikor a határvonal valóság és képzelet
között szép fokozatosan megszilárdul. Ugyanakkor meglepő és bátor húzásnak
tartom ezeknek a beemelését a könyvbe a szinte már-már groteszkbe hajló
mozzanatokkal együtt, főleg, hogy a célkorosztálynak nem igazán szoktak
nekiszegezni effajta közlésmódot, mert többnyire nem is értenék.
Bár a regény nem néz ki magának egy
olyan nagy problémát, amiről jól elmond mindent, de csendben azért
elelmélkedünk tőle az élet nagy dolgain, Justin zavaros elmeállapota pedig
bőven ad komoly színezetet a könyvnek. A Just in Case tanulságai között van,
hogy milyen fontosak az emberi kapcsolatok, hogy a világon tulajdonképpen
minden esemény értelmezése a hozzáállásod függvénye, meg az egyértelműnek tűnő,
de annál nehezebben megvalósítható ne aggódj azon, amin nem
változtathatsz-filozófia. Akár épp a felnövés érzelmi megpróbáltatásaival küzd
az ember, akár nem, ez a könyv mindig aktuális.
Ezt a könyvet le kéne fordítani
magyarra, mert nem igazság, hogy ennyire senki sem ismeri, pedig ez az egyik
legjobb regény, amit idén olvastam (és azért van konkurencia). Iszonyatosan
egyedi a ködös-borongós angol világával, mégis szólt hozzám, és szerintem szól
majdnem mindenkihez. Szóval örvendetes lenne, ha valamelyik magyar kiadó újra
felfedezné magának Meg Rosoffot. Talán majd ha kijön a How I Live Now film
ősszel.
Kinek ajánlom? Mindenkinek, akinek a fülszöveg felkeltette az
érdeklődését. Ebben a könyvben nem lehet csalódni.
Kinek nem ajánlom? -
Cselekmény, történetvezetés: 10/10*
Stílus: 10/10
Szereplők: 10/10*
Érzelmek: 10/10 (külön pirospont azért,
hogy Agnes és Justin kapcsolata nagyon hihető.)
Nyelvi nehézség (angol eredeti): 10/9
(Eléggé szókincsigényes, és néha nem volt azért annyira egyszerű követni pl.
Peter magyarázatait.)
Összesen: 10/10*
Egyéb
(spoileres):
Borító(k): Szerintem az a borító, amiből Magyarországra hoztak pár példányt, messze a legszebb, bár én Davidet kicsit sutábbnak, törékenyebbnek képzelem, de így is nagyon jól kifejezi az elhagyatottságot, amit sokszor érez, az új francia borító viszont a legszebb, amivel valaha kiadták a könyvet, fantasztikusan érzelemgazdag. A többivel az a gondom, hogy túl gyerekesnek/csajosnak látszik tőlük a könyv.
Kedvenc szereplők: (1) Peter (2) Dorothea (3) David/Justin (4) Charlie (5) Agnes
Kedvenc jelenetek: (1) a befejezés (2) a kezdés (3) Justin rájön, hogy Peter valójában mennyire jó futó (4) Agnes és Justin szexjelenete (5) Charlie megpróbálja elmondani Justinnak, hogyan látja ő a dolgokat
Mélypont:
Kedvenc
ötlet: a képzeletbeli kutya, mint védelmező
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése