Így
neveld a sárkányodat II.
(Filmszemle)
Mostanában valahogy sokkal többször jutottam el
moziba, mint általában szoktam, ennek köszönhetően több filmajánlót
olvashattok. :D
Először is, beszélnék egy kicsit arról, hogy hogyan
alakult a kapcsolatom a franchise-zal. Amikor moziba került az első film, éppen
kiábrándult időszakomat éltem az animációs filmekkel kapcsolatban, úgyhogy nem
is ültem be rá megnézni. De az egyik barátnőm óriási rajongója lett, és annyit
beszélt róla, hogy végül is muszáj volt kiderítenem, mi ez. És... tetszett. Nem
lettem hisztérikus rajongója, de kellemesnek találtam. Később elolvastam a
könyvsorozat első részét is, és az bizonyos szempontból még inkább bejött,
aztán idén télen végigrágtam magam a TV-sorozaton is, hogy megfelelő
hangulatban legyek a második részre, amit már moziban akartam látni.
Öt év telt el az első film vége óta, amikor is
Hablaty és Fogatlan bebizonyították Hibbant sziget népének, hogy a sárkányok
szelídíthetők. Azóta a viking közösség élete teljesen megváltozott, a
kultúrájuk minden szintjébe beépítették új, pikkelyes és tűzokádó házi
kedvenceiket. Amíg Hablaty barátai, a sziget sárkánylovasai versenyeken
fitogtatják ügyességüket, a húsz éves ifjú inkább hű barátjával, Fogatlannal
járja a vidéket, hogy ismeretlen tájakat fedezzen fel és új trükköket próbáljon
ki. Azonban az apja megzavarja a békés életét, amikor közli vele, hogy
hamarosan szeretné átadni neki a törzsfőnöki pozíciót. Hablaty megrémül, nem
érzi magát ugyanis késznek a felelősségteljes feladat betöltésére. Átmenetileg
azonban félre kell tennie ezt a gondot, mert kiderül, hogy apja régi ellensége,
Drágó Vérdung sárkányhadsereget toboroz. Az örök pacifista Hablaty a fejébe veszi,
hogy tárgyalással megelőzhető a háború, és senki sem tudja megállítani abban,
hogy Drágó színe elé járuljon... hacsak az a titokzatos sárkánylovas nem, aki
elrabolja őt Fogatlannal együtt.
Szerintem az első dolog, ami mindenkinek feltűnik a
mesével kapcsolatban, hogy mekkora az időugrás a két rész között. Meglátszik az
az öt év, az első részben kamasz szereplőink itt már fiatal felnőttek, a
felnőttek pedig lassan de biztosan öregszenek. A már megismert szereplők új
karakterdesignokat kaptak, amik szerintem remekül sikerültek, főleg Hablaty és
Astrid esetében, akik nagyon sokat változtak, de a többi fiatal is jobban néz
ki. Hablaty a fantasztikus bőrvértje (és a megdöbbentően helyes arca) mellé még
egy új, menő fegyvert is kapott, a lángoló kardot. Emellett mindjárt az első
képkockáknál mellbe vág a filmből a csodás látványvilág, a 3D ezúttal arra
szolgál, hogy lélegzetelállító röpködős jeleneteket mutassanak nekünk, és ez
rendben is van, használják csak, legyen tényleg mélysége a térnek.
A cselekmény többnyire három szálon fut, és rengeteg
fajta konfliktust és történetet kell elmesélnie, emiatt nem kicsit pörgős,
már-már túlzsúfolt. Egyrészt ott van a középpontban Hablaty, akinek le kell
zavarnia a felnőtté válásnak maradékát. Kapunk még emellé egy családi drámát,
ugyanis Hablaty megtalálja az anyját a részben (ööö... ez nem spoiler, benne
van a trailerben és 800 helyen nyilatkozták is), és persze fel kell dolgozni
ezt az élményt. Mindennek a tetejében még ott van a háborús konfliktus Drágóval
is. A hangulat sötétebb és komolyabb az előző résznél, követve a szereplők (és
a rajongótábor) növekvő életkorát. Van benne például egy olyan traumatizáló
jelenet, amitől az egész mozi néma csöndben bámulta a vásznat egy percig
(mellettem meg egy nagyobbacska lány sírt)... számomra főleg azért volt
sokkoló, mert jó előre lehetett látni, mi történik, de csak tehetetlenül
kellett ülnöm és végignéznem. Néha már-már megkérdőjeleztem, hogy gyereknek
való-e ez a film egyáltalán, mellettem két 6-7 éves forma kissrác folyamatosan
izgett-mozgott, mert nyilván a rengeteg dráma nem kötötte le őket. De a végén
az egyik kölök lelkesülten közölte az anyjával, hogy neki ez nagyon tetszett,
úgyhogy talán mégse történt nagy baj. :D
Fogatlan még mindig gusztustalanul cuki |
Valószínűleg az teszi befogadhatóvá az előző résznél
sokkal sötétebb és felnőttebb történetet, hogy a humor nagyon tudatosan bele
van építve a jelenetek nagy részébe. Az is megfigyelhető, hogy kifejezetten
élesen válik el a felnőtt és a gyerek humor. Vannak ezek a pofára esős,
cuki-a-sárkány jellegű poénok, amin inkább a gyerekek nevetnek, de vannak azok
a tipikus, alattomos szarkasztikus beszólogatások, amit igazából csak a tizenöt
év felettiek értenek, és ők is röhögtek csak rajtuk a moziban is. :D
Mindenesetre mind a két fajta humorra szükség van a feszült tempójú történet
mellé.
Az új szereplők közül egyértelműen a legérdekesebb
és a legellentmondásosabb Hablaty anyja, Valka, rég vitatkoztam ennyit
szereplőről, mint róla. Mert amúgy olyan kedves sárkánybolond remetének néz ki,
aki tulajdonképpen ártalmatlan, amíg nem bántod a kis hüllőit, az mégis nehezen
megemészthető, hogy hajlandó volt otthagyni a csecsemő gyerekét, mert inkább a
drágalátos sárkányainak akart élni. Ugyanakkor én valahol megértem, miért
döntött így, akkor is, ha nem helyeslem. Mindenesetre a film egyik hibája, hogy
a családtagok szerintem túl gyorsan túllendülnek ezen, mintha senkit egyáltalán
nem zavarna, hogy ha anyu nem volt halott, akkor elhagyott minket... jó, tudom,
ha ezt rendesen fel akarnák dolgozni, akkor három óra hosszú lenne a film (és
csak erről a problémáról szólna), nincs is ezzel bajom, csak kicsit furcsa volt.
A többi új karakter nem túl izgalmas, kapunk egy „gonosz vagyok, mert gonosz
vagyok”-figurát Drágó személyében, és egy ivararányt tovább rontó helyes pasit
Eret fia Eret személyében.
A régi kedvenceink pedig visszatérnek, és a belsejük
annyira nem változott, mint a külső megjelenésük. Hablaty az előző részben még
a falu számkivetett nyomingere volt, mostanra azonban a közösség
köztiszteletben álló tagjává vált, amit nem úgy ért el, hogy megváltozott, hanem
a saját értékeit ismertette el Hibbant sziget lakosságával. Az anyja is
próbálkozott már ezzel, de ő nem járt sikerrel. Egyébként Hablattyal
kapcsolatban számomra érdekes volt, hogy bizonyos szempontból inkább az anyukájára
akart hasonlítani, ez sem olyan kártya, amit fiúgyereknél gyakran kijátszanak
az írók. Ugyanakkor ebben a részben már Pléhpofa se az a begyöpösödött,
vérszomjas viking, aki volt, sokkal több érzelemmel tud a fia felé fordulni, és
ez javítja is a kapcsolatukat, kis nézeteltéréseken kívül más bajuk nincs
egymással, jó volt nézni, ahogy együtt dolgoztak. Bélhangos is üdítő volt, mint
a most már nyilvánvalóan meleg, de mégsem túljátszott komikus karakter.
A fiataloknak külön történetszála van, amikor maguk
próbálnak meg Hablaty segítségére sietni, ami szerintem kifejezetten jól jött,
mert így kicsit több reflektorfényt kaphatott a karakterük. Astrid változott a
legtöbbet, ő behódolt a „Hablaty csaja vagyok”-státusznak, sokkal nőiesebb és
sokkal kevésbé őrült, mint az első részben. Van még pár pillanata, amikor
kellőképp gonosz lehet, én ekkor élveztem a karakterét a legjobban, ugyanakkor
a szerelmi szál sincs ellenemre, aranyosak együtt. Takonypóc meg az ikrek még
mindig elsősorban komikus karakterek, abban, hogy kicsit többet látok beléjük, nagy
segítségemre volt a sorozat, amiben azért sokkal több idő jutott ezekre a
szereplőkre. Halvér és Takonypóc immár Kőfej (Fafej?) szerelméért vetélkedik
szüntelen, aki azonban egyiküket sem tünteti ki figyelmével. Halvér szerintem
egy olyan karakter a csapatból, akiben van potenciál: szeretem, hogy nem az a
vakmerő, erős macsó típus, ugyanakkor mégis bátor a maga módján, és persze
imponál az intelligenciája is. :D
És az egészben az a legjobb, hogy a film még szólni
is akar valamiről. Nem csak Hablaty békepárti politikájának tarthatóságáról
mond véleményt, hanem arról is, hogy mit tehet az ember, ha a körülötte élők
értékrendje nem összeegyeztethető az övével, ráadásul Valka állásfoglalásában
nem nehéz észrevenni a természetvédelmi utalást is.
A szemet gyönyörködtető látványvilágon kívül a
hangulatot a fantasztikus zene szolgáltatja, ismét John Powell szerzeménye. A
zene hangulatában és témáiban kellő mértékben támaszkodik az első részre, de
hoz azért újdonságokat is. Nekem nagyon tetszett az a szám, ami Hablaty első
felbukkanásakor megy, az előadó Powell eredeti dallamaira énekelte fel a saját
számát, és ez a feldolgozás nagyon hangulatos volt a filmben. Van egy énekes
betét is, ami egészen spontánnak hat, és így kifejezetten élvezetesnek találtam.
Azonban ami keresztül-kasul bejárta a világot, az a stáblista zenéje, amire nem
mást kértek fel, mint Alexander Rybakot. Az egykori Eurovízió-győztes norvég
énekes és hegedűművész egyébként hazájában Hablaty szinkronhangja, és egy
fantasztikus számot írt a meséhez, aminek a klipje is nagyon szép. A
stáblistára amúgy is megéri ülve maradni, mert gyönyörű, mostanában egyre
inkább elterjedtek a kreatív stáblisták, ez egy különösen jól sikerült példa
rá.
Nem mondhatom viszont, hogy maradéktalanul elégedett
lennék a filmmel. Még hangsúlyosabban éreztem ebben a részben, amit az előzőben
is, hogy a sárkányok intelligenciaszintje teljesen a készítők akarata szerint
változik, amikor cukiság kell, akkor teljesen lebutítják őket, egyébként meg
úgy ábrázolják, mintha majdnem emberi értelemmel rendelkeznének. Ezen kívül
engem gyakran idegesítenek a komikus karakterek, ritkán találom őket viccesnek.
Illetve ami még volt bajom, az az, hogy bár lenyűgözőek a csatajelenetek, a
hangulatukat erősen rontja Hablaty kedélyes kurjongatása, amitől tisztára
olyan, mintha csak játszanának a sárkányával.
Viszont a problémáim keveset vonnak le a film
értékéből. Ez egy remek folytatás, nekem még jobban is tetszett, mint az első
rész, mindenkinek ajánlom figyelmébe, akár gyerekkel, akár gyerek nélkül.
10/9
pont
Nem értek egyet a Valkáról szóló résszel: Nem két egyenlő lehetőség között választhatott, hiszen Felhőugró elrabolta, igaz ugyan hogy később lett volna lehetősége visszajönni, de ha visszatér, az lett volna, mint az elsőben, Pléhpofa megtámadja a fészket, és a Gnúvad mindenkit befagyaszt. Azonkívül a sok sikertelen kísérlet hatására már nem hitt abban, hogy az emberek megváltozhatnak, és még nem tudta, hogy a fia nem őseire hasonlít, így azt gondolta, Hablatynak jobb lesz, ha az ő "káros befolyása" nélkül sárkányölő hőssé nevelkedik, és Valkának nem kell fia szívéért naponta csatáznia a zord főnökkel
VálaszTörlésÉn értettem, hogy miért nem ment vissza, azt nem értettem, hogy a családja miért lépett ilyen könnyen túl ezen.
TörlésÉn értettem, hogy miért nem ment vissza, azt nem értettem, hogy a családja miért lépett ilyen könnyen túl ezen.
Törlés