Kelemen
Zoltán – Első 21 novella
(Könyvkuckó)
Gondolom, mindenki volt már úgy, hogy
nagyon akart szeretni egy könyvet. Hát én ezt nagyon akartam szeretni. Mert
maga a szerző keresett meg, hogy írjak róla recenziót, aki egy rendes,
keresztény, határon túli magyar fiatalember, szóval gondoltam, miért ne,
támogassuk! Aztán ahogy haladtam előre az olvasásban, egyre jobban megbántam az
altruizmusomat. Eleinte csak szenvedtem, de a végére már annyira fájt, hogy
kénytelen voltam viccnek tekinteni az egészet és inkább röhögni rajta, különben
agylobot kaptam volna ettől a rengeteg bosszantó részlettől, ami a könyvben
van.
Az az igazság, hogy nem nagyon tudok
jót írni a könyvről, mert bűn rossz. Ha valaki nem érti, mi a problémája oly’
sokaknak a magánkiadásokkal, ajánlom figyelmébe ezt a könyvet. Sajnos süt róla,
hogy ez szerkesztőt még véletlenül se látott, de az az egy ember se nagyon
végezte a dolgát, aki fel volt kérve lektorálni. Olyan szempontból is
tanulságos a kötet, hogy felfedezhető benne számtalan hiba, amit kezdő és
félig-kezdő novellaírók elkövetnek, így kiváló lehetőség az olvasása annak
tanulmányozására, hogy milyen problémákat kerülj el lehetőség szerint. Én
ezekből gyűjtöttem ki most a legfontosabbakat:
0.
Ismétlődő hülye szavak és kifejezések
Nem tudom, lehet, hogy csak én nem
vagyok hozzáedződve a székelyföldi kifejezésmódhoz, de szerintem ez a kötet
tele volt olyan mondatokkal, amik összefüggéstelenek voltak, és legfeljebb
félig értelmezhetőek. Ezen kívül Zoltán nyilvánvalóan szerelmes bizonyos
kifejezésekbe. Ez alapvetően nem baj, minden írónak van pár ilyen heppje, de a
kulcs az, hogy a fejlődés során ezt megtanulják kontrollálni: vagy figyelnek,
hogy ne használják ezeket túl gyakran, vagy tudatos eszközzé változtatják.
Zoltán erre a szintre nyilván még nem jutott el.
Számomra két igazán zavaró ismétlődés
volt: az egyik az „attól eltekintve” szerkezet. Ezt Zoltán előszeretettel
használja bármilyen kötőszó helyett, gyakran akkor is, amikor semmi értelme.
Javasolható alternatívák: de, mégis, viszont, annak ellenére. Ezen kívül a
másik különösen idegesítő a „szellemi lény” kifejezés használata. A novellák
gyakran vesznek fantasy-jellegű fordulatot, és ezekben szerepelnek többnyire
angyalok is. Az egyetlen problémám ezzel, hogy a halálra rémült falunyi
vasvillás paraszt sosem fogalmazná meg magában ilyen szofisztikáltan, hogy ez
egy „szellemi lény”. Ha meg a mesélőre hagyatkozunk, ő pontosan tudja, mivel is
állunk szemben, nyugodtan elmondhatná mindjárt, nem kell húzni az időt.
1.
Ritmustalan, unalmas, vontatott leírások
Az első dolog, ami mellbe vágott,
amikor elkezdtem olvasni a novellákat az volt, hogy Zoltán nem igazán tud
leírást írni (ugyanis a legelső novella elég sokáig pusztán leírás). Annak
ellenére, hogy a kötet rövid, az elbeszélések szintúgy, gyakran még így is sok
leíró részt lassúnak és érdektelennek éreztem. Például az első novellában a
cirkuszi előadás részletes leírása egyáltalán nem tűnik fontosnak, mivel utána
a novella egyetlen szereplő, a cirkuszi kutya történetét emeli ki.
Ritmustalanok is a novellák, abban az értelemben, hogy a mondatok hossza nem
funkcionál stíluseszközként (mint ahogy amúgy az), a hosszú körmondatok és
nyúlfarknyi tőmondatok véletlenszerűen váltogatják egymást.
2.
Élettelen párbeszédek
Vártam a párbeszédeket, hogy azok majd
visznek némi színt a papírízű, semmilyen leírásokkal megtöltött bekezdéseknek.
A helyzet nem javult azonban akkor sem, amikor nagy ritkásan két karakter
beszédbe elegyedett: nem csak az a baj, hogy nincs a szereplőknek igazán nyelvi
egyénítése, mert az nehéz és kezdő írótól nem is feltétlen várom el, hogy
menjen. Az azonban túlzás, hogy az alapszintű elvárást se teljesítik a
párbeszédek: a mondatok nem hangzanak úgy, mintha tényleg ki is mondanák őket,
nem tűnnek valóságosnak. Ez pedig hosszútávon nagyon zavaró.
3.
Személyiség nélküli karakterek
Mondjuk nem várhatom a
beszélgetésektől, hogy sokat tudjak meg a karakterekről, mert nincs is
személyiségük. Zoltán minden novella elején kötelező jelleggel felsorolja a
főszereplő legfontosabb paramétereit: neve, kora, foglalkozása, szem- és
hajszíne, szerelme neve. És ezzel kész is vagyunk, a cselekmény során semmi más
nem derül ki róluk. Akár érzéketlen robotok is lehetnének a főszereplők, a
történések semmilyen befolyással nincsenek rájuk és az ő személyiségük se zavar
bele a cselekmény menetébe. Az események tőlük függetlenül, nem velük, csak
rájuk irányulva történnek meg.
Az írás egyik arany alapszabálya: „Ne
mondjad, mutassad!”. Ez azonban nem működik akkor, ha a szereplőinknek
nincsenek érzéseik. Az olvasó nem fog együtt érezni valakivel, akiről csak a
szemszínét és a foglalkozását tudja. És nem fogja igazán beleélni magát a
történetbe, ha egy icipicit sem ismeri meg a szereplőket.
4.
Mi a rosseb van a történettel?
Na de még csak nem is a nemlétező (mert
ezeket két dimenziósnak se tudom nevezni) szereplőknek köszönhető, hogy a
történetek élvezhetetlenek. Ó, nem. Az annak az aprócska bökkenőnek köszönhető,
hogy logikátlanok. És nem olyan értelemben, hogy rejtélyesek vagy
varázslatosak, egyszerűen csak annyi értelmük sincs, mint a lódítós székely
népmeséknek. Mert míg ott legalább tisztában voltam vele, hogy azért történik
baromság baromság hátán, mert ez tudatos, ezeknél a novelláknál inkább
bénázásnak tűnik. Többek között, amikor az egyik novellában valamelyik szereplő
kijelentette, hogy Britanniából két hét alatt oda-vissza megjárja Alexandriát
(az ókorban, lóval és hajóval!), akkor az első inger után, hogy a fejemet a
falba csapjam, legszívesebben leteremtettem volna az írót, hogy miért nem
végezte a házi feladatát. És sorozatban vannak ilyenek, egész tömegeket
lemészároló három fős hadsereg (amiből kettő még lány is), két perc alatt
repülőgép-vezetéshez szoktatható technokrata ókori harcosok, és még
sorolhatnám, de nincs értelme. Így is értitek, mennyire dühítően ügyetlen az
egész.
5.
Ja, és még értelme sincs
De a legdühítőbb a legtöbb novellában a
vége. Zoltánnak az az elképzelése a csattanóról, hogy lezárja véletlenszerű
helyen a novellát, amivel lehetőleg semmit se magyarázzon meg, hogy mi miért
történt. Igen, a csattanónak váratlannak kell lennie, de csak akkor élvezi az
egyszeri olvasó, ha legalább köze van az addig történtekhez. Itt azonban erről
gyakran szó sincs. A legpocsékabb befejezése szerintem annak a novellának volt,
ami egy örökség utáni hajszáról szólt, amikor már a végén fegyveresek üldözték
a hősünket. A legvége az volt, hogy történt egy robbanás, amit a főhős egy
angyalnak hála túlélt... miközben nem derült ki, hogy mi volt az öröksége, vagy
miért üldözték őt, vagy miért nézett ki az egyik fegyveres úgy, mint ő. Ezeket
nekem magamtól kellett volna kitalálnom? Tudom, hogy Zoltán serkenteni akarja
az olvasók fantáziáját, de nekem ez csak a vérnyomásomat tornázta feljebb.
Mindössze két-három olyan novella volt az egész kötetben, aminek a végén
tényleg kiderültek a dolgok, és nem csak azzal zárta le, hogy jött egy
„szellemi lény” és vége lett.
6.
Összevissza mitológia
Ezek az írások szinte mind
fantasyk/sci-fik, akkor is, ha nem annak indulnak. Ez rendben is van. A gond
ott kezdődik, hogy néha semmi értelme nincsen, hogy azok. Nem lesz minden
történet jobb attól, ha odavágunk a közepébe egy természetfeletti lényt/
űrlényt/ bárakármit. Attól az önmagában még nem feltétlenül egy jó ötlet.
7.
Túlzsúfoltság
Viszont azt Zoltán javára kell írnom,
hogy időnként tényleg vannak jó ötletei. Egyet kifejezetten érdekesnek
találtam, azt a novellát, amiben egy felbomló vallási közösség tagjairól
határozzák el a sátán csatlósai, hogy tévútra vezetik őket. Ebből egy teljes
regényt lehetne írni tele izgalommal, drámával és érdekes történetekkel...
... de Zoltán egy öt oldalas novellát
írt belőle, és az pont arra nem elég, amiről szólnia kéne a törtnetnek. Másutt
meg elkezd kibontani egy bonyolult rendszerű, többfajos űrlény társadalmat, és
ezt sincs lehetőségünk megérteni, mert egy oldal után ugrunk is tovább a
harcra. A novellái majdnem minden esetben túl rövidek ahhoz, hogy kibontsák a
felvetett problémákat, némelyiket még szinopszisnak is keveslem. Talán
érdemesebb lenne Zoltánnak egy regénybe belevágni, mert egyrészt azzal sokkal
jobban lehet érvényesülni a könyvpiacon (Magyarországon senki sem vesz
novelláskötetet ismeretlen szerzőtől), másrészt azon szerintem jobban is lehet
tanulni, mint a novellákon, utóbbi nehezebb műfaj, a rövidsége miatt
megköveteli a tudatosságot.
Ezt a kötetet egyelőre senkinek sem
ajánlom, egy nagyon kezdő író esetlen szárnypróbálgatása, de ha szeretnétek őt
támogatni, akkor nem állok az utatokba.
Az író oldala: https://www.facebook.com/akepzeletvalosaga.kz
Az író oldala: https://www.facebook.com/akepzeletvalosaga.kz
Összesen: 10/2
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése