Julianna
Baggott – Burn (Világégés) – Tiszták 3.
(Könyvkuckó)
Figyelem! Ez az ajánló egy
regénysorozat harmadik részéről készült, úgyhogy szükségszerűen SPOILERT
tartalmaz az első két részre, amiknek az ajánlóit itt találjátok: 1. Tiszták 2.Fuse Sőt, most az egyszer úgy érzem, nem tudok felelősséget vállalni azért sem,
hogy a történet a harmadik részre nem fog spoilert tartalmazni, úgyhogy ha nem
akarsz még utalást sem olvasni, akkor ezt most sajnos ki kell hagynod.
Sokféleképpen be lehet fejezni egy
regényt vagy egy sorozatot. Az olvasó persze legtöbbször hepiendre vágyik,
ugyanakkor néha tisztában vagyunk vele, hogy egy túl cukorszirupos lezárás az
egész történethez méltatlan lenne. Így hát, ha néha szenvedünk is,
fogcsikorgatva tűrjük a lezárást, amit a kegyetlen író ránk mér. A legvégén
mégis tudunk sokszor megkönnyebbülést és elégedettséget érezni, ha legalább
valami van, amibe kapaszkodhatunk, egy kis remény, egy kis jó, és ettől a
realitás is örömtelivé válik (például ilyen nekem Az éhezők viadala-sorozat
lezárása), vagy ha remény nincs is, legalább úgy érzed, hogy több lettél az
érzelmi traumától, amit a könyv okozott (a Csillagainkban a hiba vége például
jó példa erre). Viszont a Burn sajnos egyik élményt sem nyújtotta, és ezért,
kár is tagadni, csalódott és dühös vagyok, hiszen egy általam nagyon szeretett
sorozatot kellett keserű szájízzel letennem.
Partridge végül a titokzatos Cygnus
segítségével meggyilkolta az apját, és átvette a hatalmat a Kupolában. Csakhogy
ez a hatalom igazából látszólagos, Partridge nem maga adja ki a parancsokat,
apja helyettese irányít a háttérből. A fiúra leginkább azért van szükség, hogy
az állandóság érzetét biztosítsa a népnek, és amikor ezzel szembemegy, el kell
szenvednie a döntése következményeit. Eközben Pressia, El Capitan és Bradwell
Bartrand Kelly megkérdőjelezhető vendégszeretetét élvezik, aki végül egy
fegyvert ad nekik, amivel képesek elpusztítani a Kupolát. De vajon a fiatalok
képesek reálisan felmérni, hogy szabad-e használniuk ezt a fegyvert?
A cselekménye ennek a kötetnek is
feszes és izgalmas, ahogy eddig megszokhattuk, sőt, talán egy kicsit túlságosan
is az. Bár alapvetően értékelném, hogy nincs mellébeszélés, de itt olyan
szinten hiányoznak a cselekménybeli kanyarok és eltévedések, ami már számomra
zavaróvá vált, hiszen az életben sem vezetnek folyamatosan az események egy
konkrét, biztos irányba. Azonban itt minden olyan mértékben jelentőségteljes,
hogy ha egy szereplő a történet bizonyos pontján lehajol, és elrak egy követ,
akkor mérget vehetsz rá, hogy annak a kőnek még szerepe lesz a későbbiekben.
Ez, és az a tény, hogy nagyjából az
ötvenedik oldaltól tudtam, mi lesz a végkifejlet, összességében azt az érzést
keltette bennem, mintha a Légikatasztrófák nyomában egy epizódját nézném. Az
elején még egy átlagos repülésnek indul a dolog, de aztán szép lassan kibontakozik
előtted a sok apró tényező, ami az elkerülhetetlen véghez vezet. A vég pedig
az, hogy a repülő lezuhan és mindenki meghal, mert nem látsz túlélőket
nyilatkozni, csak az áldozatok családtagjait. Ettől minden, amit bárki is tesz,
olyan hiábavalóvá lesz. És egy kicsit így éreztem ennek a történetnek a kapcsán
is. Nekem személy szerint például rettenetesen hiányzott az előző két kötet
nyomozós, kirakós-összerakós, rejtélymegoldós szála, ami a cselekmény
fénypontja volt nekem. Ebben a kötetben sajnos már semmi ilyen sincs, alig
kapunk új információt, és a szereplőknek azért se nagyon kell megküzdenie.
Mindemellett még az eddig csodálatosan, színesen, szagosan, átélhetően megírt
akciójelenetekből is kifogytunk, ami van is, az elég sótlan.
Kaptam viszont egy olyan érzést a
könyvtől, amit eddig még nem éltem át ebben a sorozatban: az erőltetettség
érzését. Az volt a benyomásom, hogy az írónő basáskodó kis istennőként ül a
történet fölött (ami persze így is van), és mindenáron ezt a befejezést akarja
kihozni, nem igazán érdekelve, hogy ezzel ellentmond a karaktereknek, vagy a
józan ész törvényeinek. Mert itt végül olyan gyorsasággal lendülnek át
etikailag roppant problémás dolgokon, hogy csak lestem. Azonban a történelemből
láthatjuk, hogy az igazi vezetők azért korántsem szoktak ennyire magabiztosak
lenni. A kubai rakétaválság idején is azzal szembesültek a szembenálló felek,
hogy ha én megnyomom a gombot, akkor ő is megnyomja, és akkor rengeteg ártatlan
ember fog meghalni, de nekik valahogy mégis sikerült annyi intelligenciát
összeszedni, hogy jó, akkor inkább üljünk le tárgyalni. Persze az is igaz, hogy
ezek a vezetők nem tizenévesek voltak. És bár eddig ezt nem éreztem
problémának, ebben a részben már nagyon, és igazat tudok adni azoknak, akik
szerint a főszereplők ilyen mértékű befolyása az eseményekre valójában elég
nagy hiba.
Miközben a történet ilyenformán
elidegenít magától, a karaktereken is megvadult úthenger módjára rohan át. Ez
szerencsére nem igaz mindenkire, mert akkor kaptam volna sírógörcsöt. El Capitan
karakterével és fejlődési ívével történetesen tökéletesen meg vagyok elégedve,
ő az a szereplő, aki a legmélyebbről indul, hiszen borzalmas dolgokat követett
el élete során, és ahogy ebben a kötetben végre szembenéz az önváddal és keresi
a bűnbocsánatot, az egyszerűen gyönyörű. Tulajdonképpen Bradwell sem érdemelte
ki, hogy pofon akarjam vágni (csak néha), és szép volt ahogy ők ketten végig
hangsúlyozták, hogy mennyire olyan a másik számukra, mint a testvérük, még ha
ez nem is tökéletesen nyilvánult meg mindig, bár ki nem veszekszik soha a testvérével, ugyebár. Sőt, Bradwell
Helmudot is tökéletesen egyenlő félként kezeli, ami szerintem fantasztikus,
szerettem volna a hármasukból még többet kapni.
Az írónő (forrás: http://www.pureimaginationblog.com/ 2012/02/interview-with-julianna-baggot.html) |
A könyv prológusa Bradwell szemszögéből
van, aminek annyira megörültem, hogy azt elmondani nem lehet, és ebből
rájöttem, mennyire kellett volna a történetnek néhány fejezet az ő nézőpontjából
is. Már a második részben is volt egy ilyen benyomásom, de ebben a kötetben,
amiben egy kicsit elidegenedik mindenkitől, szerintem ez még szükségesebb lett
volna, főleg hogy a végén El Capitannal ketten visznek egy szálat, míg a másik
három főszereplő a másik szálon mozog, és ez egy kicsit kiegyensúlyozatlanná
tette szerintem a történetet.
Viszont a lányok sikeresen az idegösszeroppanás
szélére sodortak. Lyda mondjuk nem lepett meg, közte meg köztem olyan mértékű
világnézeti szakadék tátong, ami ilyen instant utálatot szül bennem, úgyhogy
inkább az a csoda, hogy a könyv elején még viszonylag szimpatikusnak találtam.
De aztán, aztán Lyda beindult a szabadság felé vezető úton, amit nagyon
küzdöttem, hogy bármi másnak lássak, mint egy rettenetesen önző,
alkalmazkodásra képtelen lány őrület felé tartó vergődését, de sajnos nem
sikerült. Nem tudom elfogadni Lyda cselekedeteit helyesnek vagy példamutatónak,
sőt, igazából az értékrendjét sem, mert olyan érzésem van, hogy ez nem saját
véleménye, csak az Anyák agymosása által rákényszerített dolog, amire azért
volt fogékony, mert először tőlük kapott igazi szeretetet. Ez pedig az én fogalmaim
szerint nem szabadság, mint ahogy önmagában az sem az, ha fizikailag nem
vagyunk bezárva.
Pressia még viszonylag elég sokáig
kitartott pozitív minőségében, komolyan azt hittem, hogy ő az én emberem ebben
a történetben, nagyon szerettem az emberségét és az ártatlanságát, ami ennyi
borzalom után is kitartott. Csakhogy a végén Pressia hirtelen tesz egy
pálfordulást, amitől azóta fogom a fejem és nem értem igazából, hogy miért
történt. Ugyanis ő nagyon sokáig hisz Partridge-ban, akkor is, amikor egészen szörnyű
dolgokat lehet gondolni róla, de amikor a nagyon szörnyűekről kiderül, hogy nem
igazak, viszont egy ezekhez képest apróságban a bátyja csalódást okoz
Pressiának, akkor hirtelen elfordul tőle, és ez számomra a fent említett
erőltetés kategóriája, mert nem illik a karakteréhez, a szituációhoz vagy a
józan paraszti észhez, amit tesz.
De ahol a legnagyobbat bukik számomra a
történet, az Partridge útja. Alapvetően szerintem azért szeretünk a hozzá
hasonló karakterekről olvasni, mert nagyon kevés az olyan ember, aki teljesen
tökéletesnek látja a szüleit és mindenben a példájukat akarja követni, és néha
csak akarjuk hallani, hogy nem minden a genetika meg a nevelés, hogy egy
szélsőségesen rossz ember gyereke is felállhat és a döntéseivel jó emberré
válhat, és ehhez nem kellett volna feltétlenül pozitív véget érnie a
történetének. Viszont sajnos Baggott pont az ellenkezőjét látja jónak ábrázolni
ebben a történetben, és számomra rettenetesen frusztráló és dühítő volt nézni,
hogy milyen nyilvánvalóan lemond mindenki Partridge-ról szinte azonnal, amikor
a tetteivel ezt még nem is érdemli ki.
Mert az a vicc az egészben, hogy
Partridge marad a leginkább emberséges az összes szereplő közül. Ő az egyetlen,
aki felismeri, és következetesen kiáll amellett, hogy a Kupolában élők, habár
korántsem hibátlanok, de emberek, és így talán az ő életüket is védenie kell
valakinek. És igen, követ el hibákat, és igen, rossz eszközöket választ, és
igen, a végén tesz valami szörnyűt, de nem tudom, mit vártak tőle a többiek,
amikor halálosan fenyegették. Partridge nem teszi meg a lehető legrosszabbat,
és így nem válik az apjává számomra, így hát a története nem igazi bukás. A
végén Pressia döntésében, amikor mindennek ellenére segítene a bátyjának, benne
van a feloldozás, mégsem megváltás összességében a története. És mivel igazából
egyik oldalra sem billen el a mérleg nyelve, nem érzem, hogy végső soron az ő útja
tanított volna bármit is, és így az egész élete olyan hiábavalóvá válik. Talán
ha több múlott volna rajta, ha többször hozhatott volna igazi döntéseket, és
nem csak sodródik az árral, akkor jobban ki lehetett volna élezni a drámát a
karakterére, de így nem sikerült.
Akik kissé ellensúlyozzák a
főszereplőgárda bukdácsoló teljesítményét, azok a mellékszereplők, akik nagyon
érdekes, elgondolkodtató figurák. Iralene már az előző kötetben is lenyűgözött,
a sekélyes szépség álcája mögött mélyen megtört lélek lapul, és ebben a
kötetben meg voltam róla győződve, hogy
a lányok közül ő az egyetlen, akinek némi fogalma van arról, mi folyik
körülötte, és hogyan is kell belenyúlni egy ilyen hatalmi játszmába, akkor is,
ha többnyire együgyűnek tettette magát. Hastings is igazából az előző kötetben
elkezdett teljesítményét folytatta, de ez pont elég is volt tőle. Arwin Weed
karaktere viszont nagyon izgalmas volt az egész könyvben, mert sokszor nem
lehetett tudni, hányadán is állunk vele, nagyon ügyesen hintette el az
összezavaró információkat. Igazán megszerettem Beckleyt is, Partridge hűséges
testőrét, aki szintén mélységről és sokoldalúságról tett tanúbizonyságot.
A tanulságok terén is azt az
ambivalenciát érzem, mint a szereplőknél: kaptam is valamit, meg nem is. A
vallások kérdését továbbra is érdekesen és sokoldalúan tárgyalta a könyv:
bemutatta a vallást, mint az egyén erejének forrását, de mint tömegmanipuláló
eszközt is. Mondott pár érdekes dolgot a hatalomról, hogy mennyire meg tudja
rontani az embereket, hogy a szörnyű tetteinket hogyan próbáljuk racionalizálni
és helyesnek beállítani, ez is gondolatébresztő volt. Nagyon tetszett még az részlet
is, hogy a szeretteink igazából sosem hagynak el minket, mert élnek az
emlékezetünkben, és ezáltal a jelenünkben és a jövőnkben, bármi történjék is.
Érdekes volt a győztesek és legyőzöttek témája is, hogy meddig jogos a bosszú,
és mikor válik önbíráskodássá. Megfigyeltem azt is, hogy a nemi szerepekben
mennyire tradicionális az egész sorozat hozzáállása, ami érdekes, a műfajra
általában nem ez jellemző, de itt mindenki teljesen egyértelműen képviseli a
nőkhöz és férfiakhoz társított attribútumokat, kivéve talán Partridge-ot, aki
visel nőkhöz társított jellemelemeket is.
Sokszor viszont azt éreztem, hogy a
különböző témákkal kapcsolatban a különböző karakterek útja egymással
ellentmondó tanulságot szolgáltatott (pl.: El Capitan és Partridge:
meghatároz-e a múltad?), és bár jó, hogy mindkét oldal érvelését felépítette,
de valamerre dönteni kellett volna. Összességében számomra azonban arról szólt
a regény, hogy milyen szörnyű, ha az egymással szemben álló felek nem képesek
kompromisszumokat kötni, hogy az elkerülhetetlennek tűnő tragédiák egy része
milyen könnyen kivédhető lenne, ha egy kicsit túllátnánk a saját fájdalmunkon,
és vennénk a fáradságot, hogy meghallgassuk a másik oldalt is.
Ráadásul a befejezést még
elkapkodottnak is éreztem, és én egy csomó kérdésre nem kaptam választ, amikre
nyilván már nem is fogok soha, ami elkedvetlenítő.
Tisztában vagyok vele azért, hogy ez
egy alapvetően jól megírt regény, és a nyomorom vele kapcsolatban többnyire
nagyon szubjektív (kivéve néhány ténylegesen létező logikai bakit), ezért is
nem látszik a negatív véleményem a pontozásokban. Nem tudom azt mondani, hogy
ne olvasd el a könyvet, ugyanakkor én ezekből a fent elsorolt szubjektív
okokból kifolyólag nagyon utáltam szegénykémet. Ez sajnos az egész sorozattal kapcsolatos
élményemre rányomja a bélyegét, nem érzem úgy, hogy valaha újra akarnám olvasni
ezeket a könyveket, pedig az első két kötetet tényleg nagyon imádtam.
Newgrange (forrás: http://www.mythicalireland.com/art/ digitalfantasy/newgrange-kerem-gogus.php) |
Összességében a sorozatot még így is
tudom ajánlani, ha és amennyiben nem zavar a tudományos blablával
megmagyarázott, valójában meseszerűen irreális világfelépítése. Találsz viszont
a regényekben kiválóan felépített karaktereket, torokszorítóan sötét és
nyomasztó hangulatot, rejtélyeket, némi izgalmat, és érdekes gondolatokat. Ne
szeresd meg azonban a karaktereket, és ne számíts semmi jóra a befejezéstől,
mert akkor fájni fog. Nagyon is.
Cselekmény, történetvezetés: 10/7
Stílus: 10/9
Szereplők: 10/7
Érzelmek: 10/8
Nyelvi nehézség (angol eredeti): 10/9 (Továbbra
is elég igényes volt a nyelvezete, jól jön hozzá némi gyakorlat).
Összesen: 10/8
Egyéb
(spoileres):
Borító(k): Legalább
az még mindig jó.
Kedvenc
szereplők: (1) El Capitan (2) Bradwell (3) Partridge (4) Beckley (5) Iralene
Kedvenc
jelenetek: (1) El Capitan bűnbocsánatért könyörög (2) Bradwell és
Pressia „esküvője” (3) Patrridge elmegy megnézni a bátyja dobozát (4) Partridge
kitálal (5) Bradwell és El Capitan a templomban
Mélypont: Az
egész könyv egy mélypont volt. De specifikusabban legyen mondjuk Pressia az
esküvőn és Lyda... minden cselekedete onnantól kezdve, hogy elválasztották
Partridge-tól.
Kedvenc
ötlet: nem igazán volt, eléggé kifogyott az ötletekből az írónő
Zeneajánló:
Zeneajánló:
Tízes skálán mennyire nehéz a nyelvezete a sorozatnak? Mert szívesen neki kezdenék angolul , miután a magyar kiadó megszűnt, de gondolom sok radioaktivitással kapcsolatos szó van benne, nem?
VálaszTörlés10/9-nek írtam ezt is, meg a második részt is. Annyira vészesen sok szaknyelv nincs benne, de néha nehéz követni a gyakori szemszögváltásokat, meg azért bőven felsőfokú a szókincse.
Törlés