(Filmszemle)
Régi álmom volt, hogy ezt a könyvet majd egyszer
megfilmesítik, egész pontosan azóta vártam rá, amióta tíz évesen először
olvastam a regényt. Ahogy azonban közeledett a premier dátuma, megdöbbenve
tapasztaltam milyen sárdobálás indult meg az interneten, hogy ez a film mekkora
egy szar lesz, mert idősebb a főszereplő, meg tele van undorító klisékkel és
úgy egyáltalán, fuj. Próbáltam nem meghallani a hangokat, mert én akkor is
optimista akartam lenni a filmmel kapcsolatban, és végül beültem a moziba, hogy
magamnak alkothassak véleményt.
Jonas egy olyan társadalomban nőtt fel, ahol az
emberek boldogan, békében és biztonságban élnek. Ismeretlen fogalom a
szegénység, a fájdalom vagy a háború, a lakók élete pedig szigorúan
szabályozott, hogy ez így is maradjon. A fiú és két barátja a történet kezdetén
lépnek a felnőttkorba, amikor is a közösség elöljáróitól megkapják azt a
munkát, amit egész életükben végezniük kell. Jonas kicsit más mint a többiek,
túlságosan kíváncsi gyerek, és némi félelemmel várja a jövőbeli hivatását. Mint
kiderül, őt egy nagyon különleges feladatra szánták: ő lesz a következő Őrző,
akinek dolga, hogy magába zárja a régi világ emlékeit, nehogy az, amit belőle
tanulhatnak, teljesen feledésbe merüljön. Azonban egy letűnt világ megismerése
embert próbálóbb élmény Jonas számára, mint azt bárki is gondolta volna, ugyanis
a hatására elkezdi megkérdőjelezni, vajon tényleg annyira jó-e a társadalom,
amiben él.
Nem állítom, hogy ez egy nagyon könyvhű feldolgozás
lenne. Maga az írónő is elismerte, hogy a regény cselekménye változtatások
nélkül nem alkalmas filmvászonra adaptáláshoz. Ennek ellenére mégis azt hiszem,
a történet lényegének sikerült átvészelnie a feldolgozás folyamatát. Nem
emlékszem olyan igazán fontos jelenetre, amit kihagytak volna, talán csak az
emlékekből mutattak egy kicsit kevesebbet, de inkább a másik véglet volt
jellemző, hogy betoldottak részeket, amik a könyvben nem voltak benne, ezek
azonban számomra jól harmonizáltak a nagy egésszel. A vége kifejezetten
akciódúsabbra sikerült, mint a regény vége, abban is volt feszültség, de közel
sem ennyi. Mégsem esett át a film a ló túloldalára: nem vált erőszaktengerré,
végig megmaradt az ártatlan önmagának, ami az érzelmeinken és az
intellektusunkon keresztül akart nekünk mondani valamit, nem két vödör arcunkba
löttyintett művérrel.
Amiért a legtöbb rajongói halálhörgés hangzott el a
film előtt, az az a tény volt, hogy a főszereplőt idősebbnek mutatja a
feldolgozás. Én sem örültem, hogy a tizenkét éves Jonas szerepére sikeresen a
huszonnégy éves Brenton Twaitheset castingolták, de megnézve a filmet már nem
bánom. Én eleve idősebbnek képzeltem Jonast a tényleges életkoránál, mert
annyira felnőttesen viselkedett. Ráadásul Brenton minden tőle telhetőt megtett,
hogy élvezzük ezt az egészet: bájos volt, szerethető, és olyan gyermeki
ártatlansággal csodálkozott rá a világra, mintha most látná először. Nekem
nagyon tetszett a játéka.
A kibővített cselekmény miatt a film viszonylag sok
játékidőt szán a mellékszereplőknek, ami szerintem szintén nagyon jó dolog
volt. Fiona és Asher karakterére különösen sok energiát fordítottak ahhoz
képest, hogy nagyjából mindkettejüknek csak a nevét tudtuk a könyvben. Fiona lett
ugyebár a romantikus érdeklődés a filmben... nem, ne picsogjatok, a regényben
is benne volt ez, épp csak egy lépéssel mentek tovább. Mégsem utáltam ezt az
egészet és nem tűnt erőltetettnek, mert ízlésesen, visszafogottan csinálták, és
mert, őszintén, Fiona egy érdekes karakter volt. Szerettem nézni, ahogy Jonas
bevonta őt a világába, és ahogy minderre reagált. Asher is egy élettel teli,
kerek személyiség lett a történetben, nagyon érdekes volt a dilemmája, ahogy a
hűség és a kötelesség között ingadozott.
Meryl Streepet itt első ránézésre nem értettem.
Mármint... van egy főgonosz a filmben, akkor most harcolni fognak? De az
elöljáró karaktere jóval összetettebb volt annál, mint hogy simán csak gonosz
legyen: inkább jó szándékúnak tűnt, ám korlátoltnak. És az meg külön tetszett,
hogy a Jeff Bridges alakította Őrzővel csaptak össze, nem is Jonassal (aki,
csak úgy megjegyezném, szintén fantasztikus). Jonas élére vasalt kis
családegysége is remekül működött, ránéztél a tökéletesre polírozott kis
pofájukra, és szaladtál volna ki a világból szíved szerint. Az anyának
nagyjából más mondata sincs a filmben, mint hogy „Fogalmazz precízen!”, de ez
hosszú távon épp elég kiborító.
Ami még jó nagyon, az a megvalósítás. Mindig is
rendkívül izgalmasnak gondoltam annak a lehetőségét, hogy Jonas nem látja a
színeket, és a film szerintem kihozta ebből a maximumot amikor fekete-fehérből
indított, és ugyanolyan apránként kezdte mutatni a színeket, ahogy a főhősünk
megtanulta felismerni őket. Ezen kívül nekem személy szerint nagyon tetszett a
közösség futurisztikus kinézete, ez a steril, hideg-rideg világ jól passzolt az
elképzeléseimhez. Az is jó ötlet volt, hogy az emlékeket ezzel szemben úgy
ábrázolták mintha szemcsés régi filmre vették volna fel őket. A soundtrack hol
kellemes, hol megfelelően fenyegető, ezen kívül pedig az új divatnak
megfelelően kaptunk egy kísérőalbumot is persze, amin többek között a One
Republic biztosít nótákat arra az esetre, ha vágynánk egy kis filmhez
kapcsolódó zenei csemegére.
Határozottan meglepődtem viszont azon, hogy mennyire
hatott az érzelmeimre a film. Nem gondoltam, hogy ilyen zsigeri élmény lesz
néhány pontja, de könnybe lábadt rajta a szemem, kétszer is. Megható volt Jonas
és Gabe, illetve Jonas és az Őrző kapcsolata. A végén pedig Jonas szökésénél
van egy olyan jelenet, ami a könyvben nem volt benne, de szerintem
fantasztikus, mert tele van feszültséggel, és nagyon jól kiáll a történet
üzenete mellett.
És elsősorban ezért gondolom, hogy ez egy jó
adaptáció, mert tökéletesen tiszteletben tartja a könyv üzenetét, sőt, sikerrel
át is adja azt. Az emlékek őre lényege nem az, hogy a főszereplő most hány éves
és megcsókolta-e a lányt, aki tetszett neki, ezek teljesen apróságok. A fontos
dolog az a humanista világszemlélet, amivel kiáll az emberi érzések és
kapcsolatok fontossága mellett. Hogy elmondja, a jó dolgokért igenis szembe
kell néznünk azzal, hogy lesz rossz is a világban, nem tarthatjuk meg csak az
egyiket. Hogy mind esendők és gyengék vagyunk, és sokszor hibázunk, de ugyanakkor
tudunk erősek, bátrak, szeretettel teliek is lenni.
Ajánlom mindenkinek ezt a filmet, mert bár a könyv
rajongói közül sokan utálták, én szintén rajongója vagyok a könyvnek, és nem
értem, mi volt a problémájuk. :D Szóval szerintem nézzétek meg, mert megérdemli,
és olyan jó lenne, ha mernének bevállalni a filmstúdiók olyan történeteket is,
ahol a hangsúly nem az akción van.
10/10
pont
"Holnap egyedül az változik meg, hogy mit teszünk. Az nem, hogy kik vagyunk." |
De örülök, hogy neked is ez a véleményed! :)) Eddig azt hittem, hogy csak én gondolom így, hogy tényleg egy jó könyvadaptáció lett, valamint, mint film is hozta az elvártakat. Sajnos, aki nem ismeri a könyvet, annak azért nem tetszett, mert állítólag csak egy az újabb YA disztópiás filmek közül, ezért jól lehúzták, míg akik szeretik a könyvet, azért húzták a szájukat, mert a karaktereket megöregítették és egy kis romantikát is kaptunk, egy 100% könyv hű adaptáció helyett. Én pedig örülök, mert így Jonas karaktere sokkal hihetőbb lett, míg a romantikán nem volt akkora hangsúly, hogy a sztori üzenete elvesszen. Ráadásul sokkal kidolgozottabb karakterek lettek így Jonas barátai, amit én a könyvben kissé hiányoltam...
VálaszTörlésIgen, én is örülök, hogy nem vagyok a véleményemmel egyedül a véleményemmel. :) Szerintem kifejezetten jót tettek a sztorinak összességében a változtatások.
TörlésÉn most néztem meg, és nekem is nagyon tetszett! Tény, hogy a könyvre már egyáltalán nem emlékszem, mármint Fiona és Rosemary nekem teljesen kiestek, ennek ellenére a film megható volt, és jól játszottak a színészek. Viszont elképesztően fura is volt a sok "kiképzés meg dögös pasi" típusú YA disztópia után, mert olyan kellemes volt a maga módján (= művérhiány). :D
VálaszTörlésHát igen, de pont ezért a furcsaságáért szerettük alapvetően, nem? :)
Törlés