(Könyvkuckó)
Patrick Ness - Siobhan Dowd: Szólít a szörny
Patrick Ness - Siobhan Dowd: Szólít a szörny
A mai világban nagyon sokat foglalkozunk
azzal, hogy egészségesen éljünk minél hosszabb ideig, és tényleg egyre kevesebb
az az ember, aki fiatalon veszti az életét valami miatt. Talán emiatt van az,
hogy ha viszont mégis szembe kell néznünk a halállal, akkor nagyon nehezen
tudunk vele mit kezdeni, már nem fogadjuk el az élet természetes részének, mint
hajdanán. Ezen próbálnak meg talán segíteni azok az írók, akik egyre gyakrabban
választják regényeik témájául a halált, gyászt, elengedést. Most egy ilyen
témájú könyvvel fogok foglalkozni, méghozzá a Patrick Ness és Siobhan Dowd
nevéhez köthető Szólít a szörny című regénnyel.
Már a könyv
keletkezése is kissé furcsa, szomorú és sorsszerű egyben. Dowd találta ki ezt a
történetet, el is kezdte írni és kidolgozta a karaktereket, de befejezni már
nem jutott ideje, ugyanis időközben mellrákban elhunyt. Ezután ajánlották fel
Patrick Nessnek, hogy írja meg a regényt, amit először nem akart elfogadni, de
aztán beleszeretett az ötletbe, és a saját stílusában és értelmezése szerint
megpróbálta világra segíteni Dowd történetét. Végül beszállt még a csapatba Jim
Kay, a grafikus, aki fantasztikus illusztrációkkal tette még átélhetőbbé a
történetet.
A regény magja
egyébként rendkívül egyszerű: Conor egy tizenegy éves fiú, akit súlyos rákbeteg
anyja egyedül nevel. Ahogy az állapota rosszabbra fordul, Conorra egyre nagyobb
nyomás nehezedik, és ekkor jön el hozzá egyik éjszaka a szörny. Azt állítja,
hogy Conor hívta őt, és három történetet ígér neki, de cserébe ő is vár
valamit. A harmadik után Conornak el kell mondania a saját történetét. Ki kell
mondania az igazságot, amit maga előtt sem mert elismerni még soha.
Ez a könyv nem
azért olvasmányos, mert meglepő. Tényleg nem az. Mert én úgy éreztem, tudom, mi
lesz a történet vége már az elején, valahol mélyen. Ez mégsem akadályozott meg
benne, hogy megállás nélkül olvassam az oldalakat egymás után, még izgultam is.
Szerintem ennek az az oka, hogy nagyon könnyen együtt tudtam érezni Conorral.
Bár nekem a nagypapám volt a legközelebbi rokon hasonló helyzetben, mégis
könnyen meg tudtam érteni, hogy érzi magát, és miért teszi azt, amit épp tesz.
Ezért tud olyan hatékonyan játszani a könyv a megfelelő érzelmi húrokon, hogy
még sokáig megmarad az ember fejében, miután letette.
Conor az a
tipikus gyerek, akinek zsenge kora ellenére már olyan problémákkal kell
megbirkóznia, amivel a felnőtteknek sem mindig sikerül. A fiú emiatt nagyon sok
frusztrációt temetett el magában, rengeteg dühöt, keserűséget, félelmet, ami
mind robbanással fenyeget. Az apja, bár próbál segíteni, nem igazán tud
felelősséget vállalni érte, hiszen neki van már egy másik családja is az óceán
túloldalán, a nagymamájával pedig nagyon nehezen jönnek ki, annak ellenére,
hogy rajta legalább látszik, tényleg Conor érdekeit tartja szem előtt. A fiú az
iskolában is elszigetelődik, nagyon távol érzi magát a többi gyerektől, ezért
nem tud kapcsolatokat teremteni, sőt, páran még bántják is, amiért a tanárok
kivételeznek vele az anyja miatt.
Minden karakter
nagyon reális és emberi, és úgy általában szemlélve ez a könyv, bár fantasynak
sorolják sok helyen, sokkal többet elmond a valóságról, mint a mesevilágról. A
szörny történetei is olyan furcsa, életszerű mesék, amikben a gonosz királynénál
a jó herceg sokkal nagyobb gazságokat követ el, és egy különleges fát megvédeni
nem jócselekedet, hanem önzés. Végső soron azonban mindegyik arra szolgál, hogy
Conort kimozdítsa abból a nézőpontból, ahol kényelmesen érzi magát, és elérje,
hogy végre megnyíljon.
Mert igazából ez
a könyv arról szól, mit tehet az ember, ha szembesül egy szerette
elvesztésével. Hogy az ember nem tehet az érzéseiről, még akkor sem, ha ezek
szörnyűnek tűnnek, akkor is a legtöbbet azzal teheti, ha szembenéz velük,
kimondja őket, és feldolgozza valamiképp. Hogy vannak olyan igazságok, amikkel
az ember a szíve mélyén tökéletesen tisztában van, mégsem meri tudatosan is
vállalni őket, mert túl borzalmasak. Hogy az emberek nem tudnak mit kezdeni a
halál gondolatával, ezért kizárják azt, akinek segítségre lenne szüksége. A szörny igazából maga is abszolút
szimbolikus, egy tiszafa alakját veszi fel, ami régi időktől fogva tisztelt
növény, gyógyhatása van, napjainkban pedig kemoterápiás hatóanyagot vonnak ki
belőle. Így tudja képviselni egyszerre a régmúlt időket, az ember ösztönös
érzelmi mivoltát, de még a csodás gyógyulás reményét is. (Nagyon okos. Nagyon,
nagyon okos.)
Ráadásul ez a
könyv még fizikailag is gyönyörű, nem csak érzelmileg, hiszen csodálatos
fekte-fehér grafikákat találhatunk a kötetben. Ami engem leginkább meglepett
ezekben a rajzokban, és a művész fantasztikus tehetségét dicsérik, hogy a képek
többnyire nem érnek véget egy, sőt, két oldalon sem: tovább hömpölyögnek,
belefolynak a szövegbe, a következő képbe, és ettől kicsit olyan érzése támad
az embernek, mintha maga is járná ezt a hátborzongató, szürreálisan reális
mesevilágot, ami Conor fejében él.
A regény ideális
olvasmány vizsgaidőszak-közeli időhiányban, ugyanis nekem az egész kétszáz
oldalas könyv elolvasásához kicsit több, mint négy órára volt szükségem. Bátran
tudom ajánlani megvásárlásra is, ugyanis a könyvespolc egyik gyöngyszeme lesz.
(Eredetileg leközölve itt: http://eotvoskollegium.blog.hu/2014/05/01/elmulasrol_kicsiknek_es_nagyoknak
Igen, tudom, hogy elírtam Dowd nevét, de nincs sajnos admin jogosultságom, úgyhogy már így marad.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése